Czy dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury powinien zostać wyłoniony w drodze konkursu?

Według przepisu dotyczącego wymogów, jakie musi spełnić kandydat na stanowisko urzędnicze - kierownicze, wymagany staż pracy wynosi 3 lata.

Czy do stażu zalicza się umowa zlecenie, czy tylko umowa o pracę?

Odpowiedź


Nie. Pracowników Miejskiego Ośrodka Kultury nie obejmują przepisy zawarte w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych – dalej u.p.s.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 3 u.p.s., przepisów ustawy nie stosuje się do pracowników zatrudnionych w jednostkach, których status prawny określają odrębne przepisy. I tak, status prawny zatrudnionych w Miejskim Ośrodku Kultury normuje ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej – dalej u.o.p.d.k.

Zawiera ona regulacje dotyczące czasu pracy pracowników kultury, zasady ich wynagradzania i prawa do niektórych świadczeń związanych z pracą, jak nagrody jubileuszowe, czy jednorazowe odprawy. Z kolei rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 3 października 2012 r. w sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury, określa wykaz stanowisk oraz szczegółowe warunki wynagradzania w instytucjach kultury. W sprawach nieuregulowanych niniejszymi aktami prawa mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – dalej k.p.

Nawiązując do pytania, u.o.p.d.k. przed nowelizacją zawierała dyspozycję, zgodnie z którą minister właściwy do spraw kultury określał w rozporządzeniu minimalne kwalifikacje niezbędne do zajmowania stanowisk w państwowych i samorządowych instytucjach kultury. Rozporządzenie to wskazywało wykształcenie i staż pracy wymagane dla danego stanowiska. Regulacje te nadal obowiązują w stosunku do zatrudnionych w bibliotekach i muzeach, natomiast w odniesieniu do innych pracowników instytucji kultury ustawodawca pozostawił kwestię zatrudnienia w gestii osoby kierującej tą instytucją. Tak więc kwalifikacje niezbędne do zajmowania konkretnego stanowiska określa dyrektor bądź kierownik jednostki, mając na względzie specyfikę jej działania.

Co do zasady dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury powinien zostać wyłoniony w drodze konkursu. Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 16 ust. 1 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i rozporządzenia Ministra Kultury z 30 czerwca 2004 r. w sprawie organizacji o trybu przeprowadzania konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury, wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydaje zarządzenie w sprawie ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora Miejskiego Ośrodka Kultury. Organizator kultury, którym jest w tym przypadku burmistrz miasta, posiada uprawnienia do określenia kryteriów jakie powinna spełniać osoba ubiegająca się o stanowisko dyrektora Ośrodka, w tym również kwalifikacji kandydata.