Przedmiotem kontroli w rozpatrywanej sprawie była decyzja dyrektora izby skarbowej, który utrzymał w mocy decyzję dyrektora urzędu kontroli skarbowej, który uznał, że spółka w fakturach wystawianych na rzecz swojego kontrahenta, z tytułu wykonania prac polegających na umocnieniu dna morskiego, nieprawidłowo stosowała zwolnienie wynikające z art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) . W konsekwencji organ określił zobowiązanie w podatku od towarów i usług w wysokości innej niż zadeklarowana.
Istota sporu w niniejszej sprawie sprowadza się do rozstrzygnięcia, czy spółka miała prawo do zastosowania stawki 0% podatku od towarów i usług do usług w postaci umocnienie dna, które stanowiły element większej inwestycji budowlanej.
W ocenie WSA organy nieprawidłowo uznały, że sprzedaż na rzecz spółki kontrahenta świadczenia umocnienia dna, jako integralna część inwestycji budowlanej (budowa stanowiska ro-ro) nie uprawniała spółki skarżącej do zastosowania 0% stawki VAT. WSA przypomniał, iż mocą art.83 ust.1 pkt 11 ustawy o VAT ustawodawca przyjął, że stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych. @page_break@
Zdaniem Sądu, wykładania art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT prowadzi jednoznacznie do wniosku, że wykonywane przez spółkę usługi były związane z utrzymaniem akwenu portowego i torów podejściowych, a zatem mogą być opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%. Prawidłowa wykładnia tego przepisu obejmuje bowiem usługi, które służą zapewnieniu niezakłóconego funkcjonowania akwenu portowego lub torów podejściowych i w odniesieniu do których można wskazać na ich związek z zapewnieniem akwenom i torom podejściowym wymaganego stanu technicznego. W świetle brzmienia art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT nie ma znaczenia jakiego elementu infrastruktury portowej dotyczą roboty budowlane - istotne jest bowiem to, że są one związane z utrzymaniem (funkcjonowaniem) akwenu portowego i toru podejściowego. W związku z tym mogą one obejmować również prace związane z robotami dotyczącymi umocnienia dna morskiego.
W ocenie Sądu organ bezzasadnie połączył zakresy robót wykonanych przez skarżącą spółkę z robotami polegającymi na budowie stanowiska na nabrzeżu, i błędnie przyjął, że prace budowlane wykonane przez spółkę, nie są objęte stawką podatku 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT . Sąd stanął na stanowisku, że organ winien przyjąć, że umocnienie dna morskiego było realizowane przez skarżącą spółkę odrębnie i usługa ta powinna korzystać z obniżonej stawki VAT.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)
Usługa umocnienia dna akwenu portowego objęta jest 0 proc. stawką VAT (I SA/Gd 142/12)
Usługi związane z umocnieniem dna morskiego są opodatkowane 0% stawką VAT. Nie ma znaczenia jakiego elementu infrastruktury portowej dotyczą roboty budowlane. Istotne jest bowiem to, że są one związane z utrzymaniem (funkcjonowaniem) akwenu portowego i toru podejściowego orzekł WSA w Gdańsku.