Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.

Jaki organ może wystawiać mandaty mieszkańcom, którzy nie mają podpisanych umów oraz nie posiadają dowodów na wywóz nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych, jeżeli gmina nie posiada straży gminnej?


Odpowiedź:

Artykuł 10 ust. 2 i 2a ustawy dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 391, z późn. zm.) - dalej u.u.c.p.g. wprowadza sankcję w postaci kary grzywny za niewykonywanie obowiązków określonych m.in. w regulaminach utrzymania czystości.

Jednakże w obowiązującym stanie prawnym jedynie strażnicy straży gminnych (poza policją) mogą karać mandatami. Upoważniony przez wójta do kontroli pracownik gminy takiego mandatu wystawić nie może.


Uzasadnienie:

Zakres i tryb postępowania mandatowego reguluje ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 r. Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 395) – dalej k.p.w. oraz szereg rozporządzeń jako przepisy wykonawcze. W myśl art. 95 § 1 k.p.w. postępowanie mandatowe prowadzi Policja, a inne organy wtedy, gdy przepis szczególny tak stanowi. Przepisem szczególnym wskazującym przypadki, w których strażnicy gminny mogą nałożyć mandat karny za nieprzestrzeganie postanowień określonych w u.u.c.p.g., jest rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie wykroczeń, za które funkcjonariusze straży gminnych są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego (Dz. U. Nr 208, poz. 2026).

Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.