Zarząd powiatu przeznaczył do dzierżawy na okres do 3 lat budynek, wchodzącej w skład nieruchomości stanowiącej własność powiatu.
Wojewoda stwierdził nieważność uchwały jako istotnie naruszającej prawo.
Uzasadniając swoje rozstrzygnięcie organ nadzoru wskazał, że w głosowaniu nad kwestionowaną uchwałą brali udział członkowie zarządu powiatu, którzy nie mogli podejmować uchwał w sprawach właściwych dla tego organu. Wcześniej wydanym rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdzono bowiem nieważność uchwał wybierających ich na członków zarządu powiatu.
Powyższe rozstrzygnięcie nadzorcze, zdaniem organu, pomimo, że nie jest jeszcze prawomocne, to z mocy art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 595 ze zm.), wstrzymało wykonalność wcześniejszych uchwał w całości.
Powiat wniósł skargę na rozstrzygnięcie nadzorcze do sądu administracyjnego.
Uznał bowiem, iż rozstrzygnięcia nadzorcze stają się prawomocne z upływem terminu do wniesienia skargi bądź z datą oddalenia lub odrzucenia skargi.
Zdaniem WSA zawarte w ustawie o samorządzie powiatowym, stwierdzenie "wstrzymuje jej wykonanie z mocy prawa" należy odczytywać w ten sposób, że uchwała, której nieważność stwierdził organ nadzoru, od daty wydania rozstrzygnięcia nadzorczego nie wywołuje skutków prawnych.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Zgodzić się zatem należy ze stanowiskiem wojewody, że wykonalność uchwał w sprawie wyboru nowych członków zarządu polega na wykonywaniu przez nich uprawnień członków tego organu.
Wstrzymanie wykonalności uchwał wstrzymuje zatem uprawnienie do pełnienia funkcji przez nowo wybranych członków organu wykonawczego.
To zaś oznacza, że nowo wybrani członkowie zarządu powiatu nie mogli pełnić swojej funkcji, a więc podjąć zakwestionowanej uchwały – uznał sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 15 lutego 2017 r., sygn. akt II SA/Go 685/16, nieprawomocny