Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.


Mieszkańcy gminy wystąpili o przeprowadzenie referendum lokalnego w sprawie odwołania wójta gminy przed upływem kadencji.


Komisarz wyborczy odrzucił wniosek mieszkańców. Ustalił, iż informacje dotyczące referendum zostały podane w sposób nieprawidłowy. Ogłoszenie rozwieszono tylko na jednej tablicy ogłoszeń oraz na przystankach autobusowych.


WSA rozpatrujący sprawę przypomniał, iż inicjator referendum, podaje do wiadomości mieszkańców informacje dotyczące zamierzonego referendum w sposób zwyczajowo przyjęty w danej gminie.

Co prawda ustawa nie definiuje pojęcia "w sposób zwyczajowo przyjęty w danej gminie". Praktyka jednak wskazuje, iż za taki sposób publikacji uznaje się wywieszenie informacji na tablicach ogłoszeń w urzędzie gminy oraz we wszystkich sołectwach na obszarze gminy.

WSA zgodził się, iż niektóre informacje podawane są w gminie w inny, mniej urzędowy sposób, np. informacje o imprezach kulturalnych wywiesza się na przystankach, w sklepach, na płotach, murach i słupach.

Nie mniej jednak, referendum, nawet gdy jest przeprowadzane z inicjatywy mieszkańców, jest publiczną czynnością wykonywaną na podstawie ustawy, której skutki mogą dotyczyć bezpośrednio całej gminy.

W związku z tym dla podania informacji o referendum w sposób zwyczajowo przyjęty w danej gminie niezbędnym było co najmniej wywieszenie informacji na tablicach ogłoszeń w urzędzie gminy oraz w sołectwach.

Jedynie takie dokonanie ogłoszenia informacji chroni i zabezpiecza tą informację przed zniszczeniem oraz zapewnia jej dotarcie do największej liczby mieszkańców gminy – uznał WSA.


Na podstawie:
Wyrok WSA w Szczecinie z 16 kwietnia 2014 r., sygn. akt II SA/Sz 281/14, nieprawomocny

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.