Rada powiatu odwołała ze stanowiska skarbnika powiatu z powodu naruszenia zakazu członkostwa w zarządzie stowarzyszenia prowadzącego działalność gospodarczą tj. stowarzyszenia skarbników samorządowych. W uchwale stwierdzono, że odwołanie jest równoznaczne z rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia na podstawie art. 52 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy.

Spór pomiędzy skarbnikiem a organem stanowiącym powiatu sprowadzał się do tego, czy odwołanie to było uprawnione. Skarżący argumentował, że nie było podstaw do odwołania. W jego ocenie nie naruszył on zakazu, o którym mowa w art. 4 pkt 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz.U. z 2006 r. Nr 216, poz. 1584), ponieważ faktycznie nie wykonywał żadnych czynności związanych z pełnieniem funkcji członka zarządu stowarzyszenia skarbników i złożył oświadczenie, że nie chce pełnić tej funkcji tego samego dnia, kiedy został zaocznie wybrany przez walne zgromadzenie stowarzyszenia. Rada powiatu twierdziła natomiast, że już samo powierzenie, funkcji członka zarządu stowarzyszenia, które potencjalnie mogło prowadzić działalność gopodarczą, stanowiło bezwględną przesłankę do odwołania skarżącego ze stanowiska skarbnika powiatu, bez wzgledu na to jak długo pełnił on funkcję członka zarządu i bez względu na to, czy faktycznie zarządzał działalnością gospodarczą stowarzyszenia.


Zdaniem WSA rozpatrującego sprawę, skarbnik powiatu niewątpliwie objęty jest graniczeniami wynikającymi z ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Oznacza to, że w okresie zajmowania stanowiska nie może m.in. prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Jeśli skarbnik powiatu naruszy ten zakaz, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego odwołuje tę osobę z pełnionej funkcji najpóźniej po upływie miesiąca od dnia, w którym przewodniczący organu stanowiącego uzyskał informację przyczynie odwołania.

WSA podkreślił, iż powołanie i odwołanie skarbnika powiatu należy do wyłącznej kompetencji rady powiatu. Jednakże zarówno powołanie jak i odwołanie skarbnika, będącego głównym księgowym budżetu powiatu, następuje na wniosek starosty. Oznacza to, że tylko rada powiatu może powołać i odwołać skarbnika powiatu, z tym jednak zastrzeżeniem, że wniosek w tej sprawie może złożyć wyłącznie starosta. Uchwała podjęta przez radę z własnej inicjatywy, a więc z pominięciem wniosku starosty, jako sprzeczna z prawem, jest uchwałą nieważną (art. 79 ust. 1 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej).


W opinii WSA nie można pominąć szczególnej pozycji skarbnika, jaką osoba ta zajmuje w strukturze starostwa, na co wskazuje chociażby sposób nawiązywania z nim stosunku pracy oraz fakt, że skarbnik jest jednocześnie głównym księgowym budżetu powiatu. Od osoby powołanej na stanowisko skarbnika w dużej mierze zależy prawidłowe funkcjonowanie jednostki samorządu terytorialnego. Ze względu na tę szczególną pozycję skarbnika, jego odwołanie bez wiedzy starosty, jest niedopuszczalne – podkreślił WSA.


Na podstawie:
Wyrok WSA w Olsztynie z 21 maja 2013 r., sygn. akt II SA/Ol 263/13, nieprawomocny