Omówienie orzecznictwa pochodzi programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.



Rada powiatu podjęła uchwałę dotyczącą nadania statutu szpitalowi powiatowemu.


Ustaliła między innymi, że uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa.


Ten właśnie zapis zaskarżył wojewoda.


Uznał bowiem, iż statut zawiera jedynie regulacje związane z przedmiotem działania szpitala, jego strukturę organizacyjną oraz uregulowania dotyczące gospodarki finansowej. Nie ma on zatem charakteru aktu prawa miejscowego i nie ma podstaw do jego publikacji w dzienniku urzędowym – podkreślił organ nadzoru.


WSA nie zgodził się z takim stanowiskiem.


Zdaniem sądu zaskarżona uchwała, wbrew stanowisku wojewody nie ma jedynie charakteru wewnętrznego, ponieważ jej postanowienia określają także uprawnienia podmiotów zewnętrznych – mieszkańców powiatu.

Jako przykład sąd wskazał oferowane przez szpital rodzaje świadczeń.


Każdy ma bowiem prawo oczekiwać tego, że jeżeli w szpitalu funkcjonuje izba przyjęć, czy pogotowie ratunkowe, to w nagłych przypadkach zostanie przyjęty przez lekarza, to samo dotyczy funkcjonowania oddziału wewnętrznego czy poradni w ramach lecznictwa specjalistycznego – zwrócił uwagę WSA.


WSA uznał, iż uchwała jest aktem prawa miejscowego, ponieważ zawiera normy o charakterze abstrakcyjnym, które nie konsumują się poprzez jednorazowe ich zastosowanie, natomiast jej postanowienia kształtują w sposób bezpośredni prawa każdego potencjalnego pacjenta, w czym przejawia się generalny charakter zapisów uchwały.


WSA podkreślił, że dany akt prawa miejscowego nie musi dotyczyć wszystkich mieszkańców danej jednostki samorządu terytorialnego.


Wystarczy bowiem aby normy o charakterze generalno-abstrakcyjnym zawarte w takim akcie były skierowane do nieograniczonego kręgu adresatów – wyjaśnił sąd.


Na podstawie:
Wyrok WSA w Olsztynie z 3 grudnia 2013 r., sygn. akt II SA/Ol 871/13, prawomocny

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.