UCHWAŁA  Nr 0102-118/10
KOLEGIUM REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ
w Olsztynie
z dnia 23 czerwca 2010 r.
 
w sprawie badania zgodności z prawem Uchwały Nr XXXVI/216/2010 Rady Miejskiej w Pasymiu z dnia 25 maja 2010 r. w sprawie wystawienia weksla „in blanco”.
 
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie w składzie:
Przewodniczący: Bogdan Gaber
Członkowie:
1.    Iwona Bendorf-Bundorf
2.    Małgorzata Mazur-Wysocka
3.    Anna Michalak
4.    Bogumił Pliszka
5.    Ireneusz Rek
                             6. Halina Stanny
 
 
 
 
Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych /tekst jednolity z 2001 r. Dz.U. Nr 55, poz. 577, z późn. zm./ oraz art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn.zm./,
 
uchwala, co następuje:
 
§ 1
 
Stwierdza się nieważność Uchwały Nr XXXVI/216/2010 Rady Miejskiej w Pasymiu z dnia 25 maja 2010 r. w sprawie wystawienia weksla „in blanco”.
 
U z a s a d n i e n i e
 
Rada Miejska w Pasymiu na sesji w dniu 25 maja 2010 r. podjęła Uchwałę             Nr XXXVI/216/2010 w sprawie wystawienia „weksla in blanco”.

W dniu 28 maja 2010 r. uchwałę tę przedłożono Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Olsztynie, celem zbadania jej postanowień pod względem zgodności z prawem.

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie badając przedmiotową uchwałę na posiedzeniu w dniu 23 czerwca 2010 r. stwierdziło, iż zapis jej § 1 może naruszać zasadę legalizmu wynikająca z art. 7 Konstytucji RP, który stanowi, że organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Oznacza to, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może podejmować uchwały tylko wtedy, gdy istnieje przepis prawa uprawniający go do takiego działania.

Art. 44 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) stanowi, że wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokości ustalonych w ustawie budżetowej, uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego i w planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych.

Natomiast art. 261 powołanej ustawy stanowi, że kierownik samorządowej jednostki budżetowej może, w celu realizacji zadań, zaciągać zobowiązania pieniężne do wysokości kwot wydatków określonych w zatwierdzonym planie finansowym jednostki. Mając na uwadze to, że wystawienie weksla, jako forma zabezpieczenia prawidłowej realizacji konkretnego zadania, prowadzi do zaciągnięcia zobowiązania, to należy stwierdzić, że takie działanie mieści się w ramach wykonywania budżetu przez organ wykonawczy pod warunkiem zaplanowania wydatków związanych z powyższym zobowiązaniem przez organ stanowiący w budżecie.

W art. 262 ust. 1 powołanej ustawy wymienia się podmioty mogące dokonywać czynności prawnych polegających na zaciąganiu kredytów i pożyczek oraz udzielaniu pożyczek i gwarancji a w ust. 2 wskazuje się, kto dokonuje tych czynności w gminie.

Przepisy art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym powołany w podstawie prawnej przedmiotowej uchwały nie znajduje odzwierciedlenia w treści zapisów § 1 tej uchwały. Powyższe przepisy stanowią, iż do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

Art. 60 ust. 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że wójtowi przysługuje wyłączne prawo m.in. zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że żaden przepis prawa nie uprawnia organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego do podejmowania uchwał w sprawie wystawienia weksla „in blanco”, w których wyraża się zgodę na wystawienie przez Burmistrza Miasta weksla „in blanco” Gminy Pasym w celu zabezpieczenia spłaty kredytu krótkoterminowego, zaciąganego na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu.

Biorąc powyższe pod uwagę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie postanowiło jak w sentencji.
 
 
Na niniejszą uchwałę Kolegium RIO w Olsztynie przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, w terminie 30 dni od daty jej otrzymania za pośrednictwem tutejszej Izby.
 
Pisaliśmy o tym również:
Weksle wystawia wójt