Czy polskie prawo nakłada na gminę obowiązek naprawy drogi w określonym od momentu zgłoszenia terminie?
Jeżeli tak, to w jakim?
Odpowiedź
Zgodnie z art. 20 pkt 4 ustawy o drogach publicznych , do zarządcy drogi należy w szczególności utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą. Zarządcami drogi są odpowiednio - zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy o drogach publicznych - generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad (drogi krajowe), zarząd województwa (drogi wojewódzkie), zarząd powiatu (drogi powiatowe) i wójt/burmistrz/prezydent miasta (drogi gminne).
Brak jest jednak przepisów, które nakładałyby na zarządcę - oprócz samego obowiązku - termin, w którym musiałby on się z obowiązku tego wywiązać. W przypadku braku reakcji ze strony zarządcy drogi można (a nawet należy) wystosować skargę, o której mowa w treści art. 227 Kodeksu postępowania administracyjnego . Zgodnie z tym przepisem przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw (w tym przypadku chodzić będzie o nienależyte wykonywanie zadań przez organ).
Zgodnie z treścią art. 229 Kodeksu postępowania administracyjnego skargę taką należy wnieść:
a) W przypadku drogi gminnej - do rady gminy
b) W przypadku drogi powiatowej - do rady powiatu
c) W przypadku drogi wojewódzkiej - do sejmiku województwa
d) W przypadku drogi krajowej - do Prezesa Rady Ministrów
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 ze zm.)
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)
Jeżeli tak, to w jakim?
Odpowiedź
Zgodnie z art. 20 pkt 4 ustawy o drogach publicznych , do zarządcy drogi należy w szczególności utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą. Zarządcami drogi są odpowiednio - zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy o drogach publicznych - generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad (drogi krajowe), zarząd województwa (drogi wojewódzkie), zarząd powiatu (drogi powiatowe) i wójt/burmistrz/prezydent miasta (drogi gminne).
Brak jest jednak przepisów, które nakładałyby na zarządcę - oprócz samego obowiązku - termin, w którym musiałby on się z obowiązku tego wywiązać. W przypadku braku reakcji ze strony zarządcy drogi można (a nawet należy) wystosować skargę, o której mowa w treści art. 227 Kodeksu postępowania administracyjnego . Zgodnie z tym przepisem przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw (w tym przypadku chodzić będzie o nienależyte wykonywanie zadań przez organ).
Zgodnie z treścią art. 229 Kodeksu postępowania administracyjnego skargę taką należy wnieść:
a) W przypadku drogi gminnej - do rady gminy
b) W przypadku drogi powiatowej - do rady powiatu
c) W przypadku drogi wojewódzkiej - do sejmiku województwa
d) W przypadku drogi krajowej - do Prezesa Rady Ministrów
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 ze zm.)
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)