Rada miejska podjęła uchwałę w sprawie określenia miesięcznej odpłatności za korzystanie z przedszkola miejskiego. W uchwale znalazł się między innymi zapis, że wysokość opłat za pobyt dziecka w przedszkolu wynosi 8 zł dziennie. Rada ustaliła, iż wysokość opłaty ulega zmniejszeniu, gdy do przedszkola uczęszcza dwoje dzieci pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym i wynosi wtedy 5 zł dziennie za każde dziecko, a w przypadku gdy do przedszkola uczęszcza więcej niż dwoje dzieci pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym opłata wynosi 3 zł dziennie za każde dziecko.
Prokurator wniósł skargę na uchwałę. Uznał, że różnicowanie opłat za korzystanie z opieki przedszkolnej od ilości dzieci uczęszczających do przedszkola z jednej rodziny narusza art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej .
WSA rozpatrując skargę nie podzielił zarzutu prokuratora w przedmiocie uzależnienia wysokości odpłatności za korzystanie z przedszkola od uczęszczających do niego dzieci ze wspólnego gospodarstwa domowego. Bowiem z postanowienia z art. 7 ust. 1 pkt 16 ustawy o samorządzie gminnym, wynika, że do zadań własnych gminy należy także prowadzenie polityki prorodzinnej, a tym samym wspieranie rodzin wielodzietnych. Zatem różnicowanie opłat za korzystanie z opieki przedszkolnej od ilości dzieci uczęszczających do przedszkola z jednej rodziny w ocenie WAS nie narusza art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej .
Na podstawie: Wyrok WSA we Wrocławiu z 1 marca 2012 r., sygn. akt IV SA/Wr 424/11, prawomocny
Przydatne materiały:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z. Nr 78, poz. 483 ze zm.)
Tańsze przedszkole dla rodzin wielodzietnych to przejaw gminnej polityki prorodzinnej
Do zadań własnych gminy należy także prowadzenie polityki prorodzinnej, a tym samym wspieranie rodzin wielodzietnych. Zatem rada miejska może różnicować opłaty za korzystanie z opieki przedszkolnej i uzależnić je od ilości dzieci uczęszczających do przedszkola z jednej rodziny orzekł WSA we Wrocławiu.