W piśmie wysłanym do Ministra Spraw Wewnętrznych, Rzecznik Praw Obywatelskich poprosił o informację na temat kłopotów z funkcjonowaniem systemu teleinformatycznego (w którym prowadzony jest rejestr akt stanu cywilnego) i planowanych rozwiązaniach mających przyśpieszyć otrzymywanie przez obywateli odpisów aktów stanu. Działanie RPO uzasadnione było licznymi skargami obywateli na funkcjonujący od początku września system elektronicznego obrotu aktami stanu cywilnego. Ich zdaniem rzeczywisty czas oczekiwania na odpisy znacznie różni się od przewidzianego prawem terminu 7 lub 10 dni roboczych. Taki stan rzeczy stanowi kłopot w zwyczajnym i codziennym funkcjonowaniu.
Resort w swojej odpowiedzi zaznaczył, że elektroniczny rejestr jest nieustannie udoskonalany, a kierownicy urzędów stanu cywilnego szkoleni w tym zakresie. W odpowiedzi nawiązano też do szczególnych działań poczynionych wobec Urzędu Stanu Cywilnego w Warszawie (Ministerstwo wielokrotnie spotykało się z przedstawicielami urzędu). Resort nawiązał też do zmian w zakresie podziału dotacji dla samorządów na zadania zlecone z zakresu spraw obywatelskich. Środki mają trafiać przede wszystkim do urzędów, które załatwiają więcej spraw.
(wartowiedziec.org)
System elektronicznego obrotu aktami stanu cywilnego wymaga usprawnienia
Celem utworzenia elektronicznego systemu obrotu aktami stanu cywilnego było umożliwienie obywatelom otrzymania odpisów aktów stanu cywilnego z systemu. Rejestr nie funkcjonuje jednak zbyt sprawnie, w rezultacie czego czas oczekiwania na odpisy wynosi nawet 6 tygodni. W związku z nieprawidłowościami RPO zdecydował się wystosować pismo w tej sprawie.