Starosta zwrócił się do RIO z prośbą o przedstawienie stanowiska w sprawie funkcjonowania stołówki szkolnej działającej przy internacie zespole szkół rolniczych. Wskazał, że stołówka prowadzi sprzedaż posiłków wyłącznie na rzecz uczniów, nauczycieli i pracowników administracyjnych szkoły. Posiłki na rzecz uczniów sprzedawane są za cenę odpowiadającą kosztom produktów, na rzecz nauczycieli i pracowników administracyjnych po cenie odpowiadającej kosztom produktów oraz wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń i kosztów utrzymania stołówki. Bez żadnej marży. Działalność stówki nie ma celu zarobkowego.
Starosta opierając się na interpretacjach ogólnych wskazał, że sprzedaż na rzecz uczniów jak i pracowników szkoły mieści się w zadaniach własnych powiatu z zakresu edukacji publicznej, w związku z czym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Szkoła chciałoby jednak wynajmować pomieszczenia szkolne w trakcie ferii zimowych i letnich w celu organizacji wypoczynku (np. obozy sportowe), zewnętrznym osobom prawnym lub fizycznym (np. kluby sportowe i stowarzyszenia) dla dzieci młodzieży także nie uczęszczających do tej szkoły.
Komercyjna działalność poza rokiem szkolnym
Starosta wskazał, że linia orzecznicza czy interpretacje RIO w zakresie możliwości wykorzystania „komercyjnego” pomieszczeń szkoły, sprowadza się w głównej mierze do sytuacji związanych z możliwością świadczenia przez stołówkę usług gastronomicznych na zewnątrz, czy wynajmowanie pomieszczeń mieszkalnych internatu, ale w trakcie roku szkolnego tj. kiedy realizowane są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze zgodnie z organizacją roku szkolnego. W tym wypadku, chodzi zaś o okres ferii zimowych i letnich, kiedy zarówno pomieszczenia mieszkalne internatu są wolne, a stołówka i kuchnia nie funkcjonują.
Dziwisz Stanisław: Zadania jednostek samorządu terytorialnego w zakresie organizacji i finansowania stołówek szkolnych >>>
Czytaj też: Stołówki szkolne i przedszkolne - organizacja i funkcjonowanie >>>
Starosta zwrócił się więc wyjaśnienie:
- Czy stołówka w internacie może prowadzić sprzedaż posiłków na rzecz osób trzecich (spoza grona uczniów i pracowników szkoły) np. na rzecz uczniów innych szkół przebywających na obozie sportowym w szkole, organizowanym przez podmiot zewnętrzny?
- Czy szkoła może pozyskiwać dodatkowe środki przez ustalenie odrębnych wysokości opłat za wyżywienie i najem internatu dla uczestników obozów sportowych i czy taką działalność można potraktować jako działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu?
Stołówka może prowadzić działalność komercyjną
W opinii RIO, stołówka może prowadzić sprzedaż posiłków na rzecz osób trzecich (spoza grona uczniów i pracowników szkoły) pod warunkiem, że nie zakłóca to prawidłowego jej funkcjonowania. Taka dodatkowa działalność stołówki nie może wpływać na wykonywanie zadań do których została utworzona.
Odnosząc się do drugiego zagadnienia, zdaniem Izby, szkoła może pozyskiwać dodatkowe środki poprzez ustalenie odrębnych wysokości opłat za wyżywienie i najem internatu dla uczestników obozów sportowych. Wskazuje na to par. 8 ust. 12 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli z którego wynika, że „za zgodą organu prowadzącego szkołę internat może prowadzić działalność w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, zapewniając uczniom zajęcia opiekuńcze i wychowawcze”.
Kompetencje do wydania interpretacji czy taka działalność jest opodatkowana posiadają zaś organy Krajowej Administracji Skarbowej.
RIO Białystok II-25-1/23
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.