Jak poinformowano podczas środowej konferencji prasowej w stołecznym ratuszu, przebudowa obejmie odcinek od węzła Powązkowska do węzła Modlińska, tj. ok. 4,6 km. To kolejny etap prac na tej trasie. Gotowy jest już odcinek od ul. Modlińskiej do Marek.
W środę w nocy rozpocznie się budowa przejazdów między jezdniami trasy. Na odcinku od ul. Gwiaździstej do ul. Mickiewicza obie jezdnie będą zwężane o skrajne lewe pasy. Prace będą prowadzone w godzinach 21-5, co ma zapobiec paraliżowi trasy, do jakiego doszło we wtorek rano.
Pierwsze duże zamknięcia wykonawca zaplanował na godziny nocne z piątku na sobotę, ok. godz. 22. Wtedy zamknięte dla ruchu zostaną dwa wjazdy na most - z Tarchomina oraz z ul. Jagiellońskiej. Na lewym brzegu wyłączona zostanie łącznica prowadząca z mostu na północ, w kierunku na Gdańsk.
W kolejny piątek (25 października) rozpocznie się rozbiórka kładki dla pieszych, która znajduje się nad trasą pomiędzy ul. Gwiaździstą a ul. Mickiewicza. Prace będą prowadzone w nocy. Wtedy jedna jezdnia będzie w tym miejscu całkowicie wyłączana z ruchu, a samochody w obu kierunkach pojadą drugą jezdnią (będą tam po dwa pasy w każdym kierunku).
Kolejne wyłączenia z ruchu zaplanowano na piątek 8 listopada. Wówczas zamknięte zostaną dwie estakady na lewym brzegu rzeki - zjazd z mostu na Wisłostradę oraz prowadząca z Bielan w kierunku Gdańska. Na prawym brzegu drogowcy zamkną przejazd z Tarchomina na Bródno. Niemożliwy będzie też przejazd ul. Gwiaździstą (utrzymany tu będzie ruch pieszy i rowerowy).
Zamknięty dla ruchu zostanie również północna część mostu Grota-Roweckiego (prowadząca w kierunku zachodnim). Ruch będzie odbywał się jezdnią południową, na której wytyczone zostaną po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.
Na dalszym odcinku - od ul. Gwiaździstej do ul. Powązkowskiej - zwężone będą wewnętrzne (lewe) pasy obu jezdni. Także tu kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Ruch tranzytowy ciężkich pojazdów ma zostać skierowany na drogę krajową nr 50.
Wicedyrektor warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA jest inwestorem przebudowy trasy) Tomasz Kwieciński przypomniał, że wciąż obowiązuje zarządzenie prezydenta Warszawy z 2006 r., które wprowadziło ograniczenie ruchu ciężarowego na terenie miasta w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego.
Zapowiedział, że GDDKiA podejmie rozmowy z Inspekcją Transportu Drogowego, "by egzekwowanie tego zakazu było na takim poziomie, żeby funkcjonował on w stu procentach".
Zamykane w tym roku odcinki trasy i łącznice mają być oddane do użytku mniej więcej za rok. Następne wyłączenia przygotowywane są na rok 2014 i 2015.
W pierwszym etapie prac nie zostaną wprowadzone zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Są one planowane od 8 listopada, ale nie są znane jeszcze szczegóły.
Umowę na przebudowę Trasy AK i mostu Grota-Roweckiego GDDKiA podpisała w lipcu. Remont, który będzie kosztować 796 mln zł, przeprowadzi czeska firma Metrostav. Ma zakończyć się w 2015 r.
W ramach inwestycji pięciokilometrowy odcinek Trasy AK zostanie dostosowany do parametrów trasy ekspresowej - muszą m.in. powstać tam bezkolizyjne skrzyżowania. Ponadto przebudowane zostaną węzły: Powązkowska, Wisłostrada i Modlińska. Wybudowane zostaną chodniki, ciągi pieszo-rowerowe oraz ekrany akustyczne. Przewiduje się także poszerzenie mostu Grota-Roweckiego o ok. 10 metrów. Docelowo będzie on miał pięć pasów ruchu w każdym kierunku, w tym dwa dla ruchu tranzytowego.
W planie jest też przebudowa kanalizacji i odwodnienia Trasy AK. To ma zmniejszyć ryzyko zalania ulicy, do którego doszło na początku czerwca.