Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.
Pytanie dotyczy pokrycia kosztów sporządzenia uproszczonego planu urządzenia lasu i inwentaryzacji stanu lasu, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59, z późn. zm.) - dalej u.l. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 2 u.l., uproszczony plan urządzenia lasu sporządzany jest dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa, należących do osób fizycznych i wspólnot gruntowych – na zlecenie starosty. W przepisie tym nie ma mowy, w odróżnieniu np. do zapisów zawartych w punkcie 1 i punkcie 3, kto ponosi koszty wynikające z tego zlecenia.
Na czyj koszt powinien być sporządzany uproszczony plan urządzenia lasu?
Czy starosta ma wyłącznie obowiązek zlecić jego sporządzenie, a koszty wynikające z jego sporządzenia pokrywają wymienione osoby fizyczne i wspólnoty gruntowe? Jeśli tak, to w którym momencie i w jakim trybie należności te powinny być uiszczone przez te podmioty?
Taka sama sytuacja i pytanie z niej wynikające dotyczy inwentaryzacji stanu lasu (art. 21 ust. 2 u.l.). Czy również, poprzez analogię do uproszczonego planu urządzenia lasu, starosta zleca sporządzenie inwentaryzacji stanu lasu tylko dla osób fizycznych i wspólnot gruntowych, czy też dla wszystkich lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa, np. lasów, których właścicielami są gminy, spółki, spółdzielnie, parafie itp.?
Jeśli zleca dla wszystkich lasów, to czy ma to jakieś znaczenie przy określaniu podmiotu zobowiązanego bądź nie do pokrycia kosztów tego zlecenia?
Odpowiedź:
Starosta zleca i finansuje sporządzanie uproszczonych planów urządzenia lasu (UPUL) oraz zleca i finansuje inwentaryzacje stanu lasu (ISL) dla lasów niepaństwowych należących do osób fizycznych lub wspólnot gruntowych. Nie finansuje on UPUL i ISL należących do osób prawnych, np. spółek czy stowarzyszeń a także należących do gmin. Oznacza to, że wszystkie koszty ponoszą te podmioty.
Uzasadnienie:
W art. 21 u.l. ustawodawca wskazuje, jaki podmiot w stosunku do jakich lasów zleca opracowanie dokumentów planistycznych i kto ponosi koszty sporządzenia takiego dokumentów. W art. 21 ust. 1 pkt 2 u.l. wskazano, że sporządzenie UPUL dla lasów należących do osób fizycznych i wspólnot gruntowych zleca starosta, podobnie jak inwentaryzację stanu lasów, o której mowa w art. 19 ust. 3 u.l., czyli rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha, niestanowiących własności Skarbu Państwa, przeprowadza się na zlecenie starosty (art. 21 ust. 2 u.l.). Jest to przepis, z którego wprost wynika kompetencja starosty do zlecania sporządzania ISL uprawnionym przedsiębiorcom.
Odwołanie się do zlecenia wskazuje, że podstawą sporządzenia zarówno planu urządzenia lasu, jak i inwentaryzacji stanu lasów jest umowa zlecenia zawarta właśnie pomiędzy starostą a podmiotem, który uzyskawszy zezwolenie na takie działanie może te dokumenty sporządzić (może to być każdy podmiot uprawniony do świadczenia tego typu usług). Do zawierania takiej umowy zastosowanie ma art. 750 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 121).
Przepisy u.l. faktycznie nie wskazują, na czyj koszt następuje zlecenie sporządzenia UPUL dla lasów niepaństwowych należących do osób fizycznych lub wspólnot gruntowych i ISL dla lasów niepaństwowych. W obu przypadkach sporządzenie tych dokumentów zleca starosta, dlatego nie sposób przyjąć, iż prywatni właściciele lasów powinni w tych przypadkach pokrywać koszty związane ze sporządzeniem tych dokumentów. Brak przepisów w tym względzie powoduje, że koszty te powinien pokryć powiat, którego starosta zleca sporządzenie UPUL lub ISL. Natomiast ISL dla lasów państwowych wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa przeprowadza się na koszt Agencji Nieruchomości Rolnych.
Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.