Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.
Mam pytanie dotyczące uchylenia statutu gminnej spółki wodnej i zatwierdzania nowego statutu. Co prawda z kilku udzielonych już odpowiedzi na pytanie w tej kwestii wynika, że starosta nie może zatwierdzić nowego statutu, bo statut obowiązuje od chwili jego uchwalenia do czasu - jak się domyślam - rozwiązania spółki wodnej, ale wciąż mam wątpliwości co do tej sprawy. W ustawie z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 145) – dalej pr. wod. są co prawda jedynie zapisy dotyczące kwestii zatwierdzenia statutu i zmian do tego dokumentu, natomiast nie ma żadnej drogi w przypadku uchwalania nowego statutu w danej spółce wodnej. Z drugiej jednak strony nie ma również w tej ustawie zapisów, które zabraniałyby spółce uchwalenia nowego statutu.
Jeżeli walne zgromadzenie delegatów gminnej spółki wodnej podejmie uchwałę o uchwaleniu nowego statutu i zarząd tej spółki wystąpi do starosty o zatwierdzenie go zgodnie z art. 165 ust. 3 pr. wod., to na jakiej podstawie starosta może odmówić zatwierdzenia tego statutu? Spółka przedstawi staroście wtedy statut, a nie "tekst jednolity" statutu. Będzie to nowy statut, a starosta, zgodnie z art. 165 ust. 3 pr. wod., zatwierdza statut.
Odpowiedź:
Walne zgromadzenie członków spółki wodnej ma prawo uchylić zapisy obowiązującego statutu i w ich miejsce uchwalić nowe, zaś starosta nie może odmówić zatwierdzenia zmian, nawet gdyby de facto był to nowy statut określający na nowo zasady jej funkcjonowania.
Uchwalenie nowego statutu będzie jednak zmianą dotychczasowego statutu (bo spółka już istnieje), zaś starosta będzie stosował procedurę, o której mowa w art. 165 ust. 6 pr. wod.
Uzasadnienie:
Uchwała walnego zgromadzenia o uchyleniu dotychczasowych postanowień statutu i w ich miejsce uchwalenia nowych jest uchwałą w sprawie zmiany statutu spółki. Zatem nawet najbardziej radykalne zmiany, które na nowo określają zasady funkcjonowania spółki, nie będą prowadziły do uznania statutu za nowy akt ustrojowy. Akt pr. wod. nie przewiduje procedury uchylania statutu i uchwalania nowego statutu w okresie istnienia spółki wodnej.
Statut spółki w jej stadium tworzenia jest uchwalany przez założycieli spółki, natomiast zmiana statutu po utworzeniu spółki, jako akt o doniosłym znaczeniu, wymaga podjęcia uchwały przez walne zgromadzenie spółki. Zatwierdzenie statutu następuje w drodze decyzji wydanej przez starostę miejscowo właściwego dla siedziby spółki, a tryb działania starosty w tym względzie reguluje przywołany już powyżej art. 165 ust. 6 pr. wod. Jeśli wprowadzone zmiany są niezgodne z pr. wod., to zastosowanie znajdzie tryb art. 165 ust. 3 pr. wod. (który stosowny jest także odpowiednio do uchwalenia zmiany statutu – art. 165 ust. 6 pr. wod.). Jeżeli zmieniony statut pozostaje w niezgodności z prawem, starosta wzywa do usunięcia stwierdzonych sprzeczności, zakreślając termin do dokonania zmian lub uzupełnień. Jeżeli niezgodność nie zostanie usunięta w określonym terminie, starosta odmawia zatwierdzenia zmian statutu.
Oznacza to, że kontrola starosty dotycząca prawnego funkcjonowania spółki rozciąga się nie tylko na zatwierdzenie statutu, jako przesłanki powstania spółki, lecz obejmuje każdą zmianę statutu wprowadzoną do jego treści po powstaniu spółki, przy czym odbywać się to może tylko w trybie określonym powyżej.
Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.