Nieużywane samochody pozostawione bez tablic rejestracyjnych szybciej będą znikać z naszych ulic i poboczy.
Obecnie decyzję o przepadku na rzecz gminy pojazdów pozostawionych bez tablic rejestracyjnych oraz takich, których stan wskazuje na to, że nie są używane, podejmuje rada gminy. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowało projekt, który zakłada, że będzie o tym decydował wójt, burmistrz lub prezydent miasta, co znacznie przyspieszy procedury. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowało także drugi projekt rozporządzenia dostosowujący przepisy do znowelizowanej ustawy – Prawo o ruchu drogowym, która weszła w życie 4 września. Projekt dotyczy usuwania pojazdów, których używanie może zagrażać bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu drogowego albo utrudniających prowadzenie akcji ratowniczej. Są to auta odholowane na parking depozytowy np. za nieprawidłowe parkowanie lub zabrane za jazdę pod wpływem alkoholu. Projekt określa, że właściciel, który chce odebrać auto z parkingu, musi okazać dowód uiszczenia opłaty za jego usunięcie, holowanie i przetrzymywanie. Samochody osobowe, ciężarówki i inne pojazdy, które zostały odholowane na parking depozytowy, muszą zostać odebrane przez właścicieli w ciągu trzech miesięcy. Za dopilnowanie tego terminu będzie jednak odpowiedzialny przedsiębiorca prowadzący parking. Będzie miał na to trzy dni od upływu trzymiesięcznego terminu. Jeżeli spóźni się z powiadomieniem, to nie dostanie pieniędzy za ponadterminowe przechowywanie pojazdu.
Opracowanie: Anna Dudrewicz
Źródło: Gazeta Prawna, 28 września 2010 r.