Wnioskodawca zwrócił się do wójta gminy o udzielenie informacji publicznej, dotyczącej numeru faxu urzędu gminy. Sekretarz gminy udzielił wnioskodawcy odpowiedzi. Jednak wnioskodawca wniósł o ponowne rozpatrzenie jego wniosku, twierdząc, że wskazany numer faksu nie odpowiada rzeczywistości. W odpowiedzi organ wskazał, że podany numer faxu jest jedynym numerem faxu w urzędzie, a informacja o nim znajduje się w BIP na stronie internetowej.
SKO uznało, iż pismo wnioskodawcy, mimo nieprecyzyjnego sformułowania, należało rozumieć jako wniosek o udzielenie informacji publicznej dotyczącej numeru faxu wójta gminy.
WSA rozpatrując skargę wskazał, iż z art. 10 ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.) wynika, że dysponent informacji publicznej jest zobowiązany do jej udostępnienia tylko wtedy, gdy informacja ta nie została wcześniej udostępniona i nie funkcjonuje w obiegu publicznym, co nie pozwala zainteresowanemu zapoznać się z jej treścią inaczej niż wskutek złożenia wniosku do odpowiedniego organu. WSA zwrócił uwagę, że informacja, o której udzielenie skarżący wystąpił, już w dacie złożenia wniosku wszczynającego postępowanie była dostępna w Biuletynie Informacji Publicznej, a zatem organ nie miał prawnego obowiązku jej przekazywania na wniosek. Mógł poprzestać na wskazaniu adresu strony internetowej BIP urzędu. Pomimo jednak braku obowiązku udostępniania informacji na wniosek, została wystosowana do wnioskodawcy - w odpowiedzi na jego prośbę - pisemna informacja o numerze faxu, co stanowiło wyjście naprzeciw oczekiwaniom strony. Ostatecznie zatem skarżący uzyskał żądaną informację dwiema dopuszczonymi przez ustawę drogami: poprzez BIP i w trybie wnioskowym. Sąd zwrócił uwagę, iż odnośnie uzyskania informacji na wniosek wskazać należy, że ustawa o dostępie do informacji publicznej nie przewiduje określonej formy udostępnienia informacji w trybie wnioskowym i dlatego każda odpowiedź pisemna musi być uznana za wystarczającą i dopuszczalną z punktu widzenia oceny bezczynności organu. WSA podkreślił również, iż w sprawach o bezczynność skarga podlega oddaleniu, gdy stan bezczynności w ogóle nie miał miejsca lub też przestał istnieć przed jej złożeniem.
Na podstawie: Wyrok WSA w Białymstoku z 6 października 2011 r., sygn. akt II SAB/Bk 6/11
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.)
Stan bezczynności musi istnieć przed złożeniem skargi (II SAB/Bk 6/11)
W sprawach o bezczynność skarga podlega oddaleniu, gdy stan bezczynności w ogóle nie miał miejsca lub też przestał istnieć przed złożeniem skargi.