Prowadzenie środowiskowych domów samopomocy jest zadaniem administracji rządowej realizowanym przez gminy i powiaty. Poziom świadczonych usług w tych ośrodkach powinien być wyrównany.
Uzyskanie określonego standardu usług w środowiskowych domach samopomocy sprowadza się do zatrudnienia nowych, wykwalifikowanych pracowników, ujednolicenia poziomu finansowania, poprawy infrastruktury i wyposażenia. Zgodnie z projektem rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej skierowanie do domu samopomocy następuje na wniosek złożony do ośrodka pomocy społecznej, w drodze decyzji administracyjnej. Termin przyjęcia ustala kierownik jednostki w porozumieniu z osobą kierowaną lub jej opiekunem. Przyjęcie następuje po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego w miejscu zamieszkania osoby kierowanej do ośrodka. Liczba uczestników zajęć w środowiskowym domu samopomocy wynosi od 15 do 60 osób. Środowiskowe domy samopomocy funkcjonują co najmniej 5 dni w tygodniu po 8 godzin dziennie. Zajęcia z uczestnikami powinny być prowadzone przez 6 godzin dziennie.
Opracowanie: Anna Dudrewicz.
Źródło: Wspólnota 30/2010.