Środki przeznaczone na sfinansowanie indywidualizacji nauczania w projekcie pn. „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I- III szkół podstawowych” nie mogą być wykorzystane na finansowanie wynagrodzeń nauczycieli zatrudnionych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.), ale mogą zostać przeznaczone na sfinansowanie przez beneficjenta projektu (w tym przypadku JST) zakupu usługi edukacyjnej polegającej na zorganizowaniu i przeprowadzeniu określonych zajęć indywidualizujących proces nauczania i wychowania uczniów klas I- III szkół podstawowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Zamówienie i zakup powyższej usługi wymaga zdiagnozowania potrzeb edukacyjnych danego beneficjenta, gdyż zajęcia indywidualizujące, zgodnie z § 2 ust. 5a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142, z późn. zm.), realizowane są z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy - Karta Nauczyciela. Oznacza to, że zindywidualizowana praca z uczniem, powinna być zaplanowana w czasie godzin przeznaczonych do dyspozycji dyrektora, realizowanych przez nauczycieli danej szkoły. Natomiast w przypadku, gdy określone potrzeby i ich szczególny charakter wykraczają poza przedstawione powyżej ramy, JST może wykorzystać możliwości przewidziane w ww. projekcie.
Zdaniem MEN, istnieje możliwość występowania o dofinansowanie projektu oraz realizację tego projektu w ramach PO KL (Program Operacyjny Kapitał Ludzki), jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego nieposiadającej osobowości prawnej - działającej zawsze w imieniu i na rzecz jednostki samorządu terytorialnego. Aby jednak takie działanie było skuteczne, każda czynność cywilnoprawna dokonana przez kierownika gminnej, powiatowej i wojewódzkiej jednostki organizacyjnej musi opierać się na pisemnym pełnomocnictwie.
Działający w imieniu szkół dyrektorzy (kierownicy jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej), muszą zawsze działać z upoważnienia danej jednostki samorządu terytorialnego. Szkoły reprezentowane przez dyrektora, traktowane jako realizator projektu, mogą zawierać umowy zlecenia na usługi edukacyjne określone w projekcie, po uzyskaniu upoważnienia organu prowadzącego daną szkołę.
Cały tekst stanowiska Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczący zatrudniania i wynagradzania nauczycieli w ramach projektu Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I - III szkół podstawowych dostępny jest na tej stronie (klik)
Na podstawie: www.men.gov.pl, stan z dnia 28 września 2010 r.