Czy w takim przypadku wystarczy powiadomić strony i dostarczyć im zawiadomienie o wszczęciu postępowania i decyzję w sprawie jedynie poprzez obwieszczenie?
Czy decyzję, z uwagi na możliwość odwołania się w sprawie strony powinny dostać osobiście?
Czy jeżeli osoba, będąca stroną w sprawie, mieszka poza terenem inwestycji, a w zasięgu oddziaływania inwestycji znajdują się jej grunty, to czy mimo obwieszczenia na tablicy ogłoszeń i u sołtysa, powinniśmy powiadamiać ją osobiście o wszczęciu postępowania i przesłać do niej decyzję?
Odpowiedź
W myśl przepisu art. 127 ust. 9 Prawa wodnego , jeżeli liczba stron postępowania o wydanie pozwolenia wodnoprawnego przekracza 20, do stron innych niż wnioskodawca, dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej, właściciel wody oraz właściciele urządzeń wodnych znajdujących się w zasięgu oddziaływania zamierzonego korzystania z wód lub planowanych do wykonania urządzeń wodnych, stosuje się przepis art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego . Stronami postępowania o wydanie pozwolenia wodnoprawnego, zgodnie z przepisem art. 127 ust. 7 Prawa wodnego są jeszcze władający powierzchnią ziemi oraz uprawnieni do rybactwa znajdujący się w zasięgu powyższego oddziaływania i do tych stron nie ma potrzeby doręczania zawiadomienia o wszczęciu postępowania, ani też wydanego pozwolenia wodnoprawnego. Stosownie do przepisu art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego , o wszczęciu postępowania, wydanej decyzji jak i o innych czynnościach związanych z wydaniem pozwolenia wodnoprawnego, strony mogą być zawiadamiane przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania. Przyjmujemy, że użyte w tym przepisie pojęcie "w danej miejscowości" należy odnieść do miejscowości, w której znajdują się grunty oraz obwody rybackie będące w zasięgu oddziaływania zamierzonego korzystania z wód lub planowanych do wykonania urządzeń wodnych. Z przepisu tego nie wynika, aby prócz ogłoszenia publicznego, w stosunku do osób zamieszkałych poza zasięgiem oddziaływania, a posiadających grunty w jego zasięgu, istniał obowiązek doręczania pism. Innego podejścia do zagadnienia nie znalazłam w komentarzach do Kodeksu postępowania administracyjnego , ani też w wyrokach sądów administracyjnych. Przyjmuję, że posiadając nieruchomość poza miejscem zamieszkania, obowiązek interesowania się problemami tej nieruchomości spoczywa na jej właścicielu.
Uwagi
Na zakończenie pragnę zwrócić uwagę, że przepis art. 127 ust. 9 Prawa wodnego , dotyczy wyłącznie postępowania o wydanie pozwolenia wodnoprawnego. W przypadku, gdy postępowanie dotyczy zmiany, ograniczenia, uchylenia bądź stwierdzenia wygaśnięcia pozwolenia wodnoprawnego przepis powyższy nie ma zastosowania i wszystkie strony postępowania muszą być o każdej czynności zawiadamiane osobiście. W przygotowanej aktualizacji pr. wod. zawarta jest propozycja zmiany brzmienia tego przepisu, tak aby dotyczył on nie tylko wydania pozwolenia wodnoprawnego, ale także pozostałych postępowań, prowadzonych w sprawie pozwolenia wodnoprawnego.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 ze zm.)
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)