Od 22 lipca do 25 października 2010 r. w Głównym Urzędzie Statystycznym przeprowadzono kontrolę dotyczącą wybranych aspektów funkcjonowania GUS, w tym zagadnień zarządzania służbą cywilną (w porządku prawnym ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 ze zm.) . Kontrola wykazała poważne nieprawidłowości związane z funkcjonowaniem Urzędu, w tym braki lub opóźnienia wejścia w życie regulaminów organizacyjnych połowy komórek organizacyjnych. W wyniku tego jedyną komórką odpowiedzialną za przygotowanie mającego się odbyć w tym roku Narodowego Spisu Ludności i Mieszkań był dziewięcioosobowy wydział, co stanowi niewiele ponad 1% całego zasobu kadrowego GUS.
Stwierdzono również liczne działania niegospodarne polegające przede wszystkim na zawieraniu umów cywilnoprawnych z pracownikami GUS na wykonanie działań, które należą do ich obowiązków służbowych. Umowy te były płatne, jednocześnie zaś pracownicy pobierali swoje normalne wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę. Dochodziło również do sytuacji, w których pracownik GUS zawierał umowę cywilnoprawną z samym sobą działając w zastępstwie swojego przełożonego. Ogółem na umowy cywilnoprawne przeznaczono setki tysięcy złotych. Przykładowo: przedmiotami umów zlecenia związanych z pracami nad spisami powszechnymi było nawet organizowanie zamówień publicznych i prowadzenie księgowości Urzędu, co należało do regulaminowych zadań Departamentu Administracyjno-Budżetowego. Łącznie Urząd wydatkował na te cele 786 tys. zł.
Uwagę osób przeprowadzających kontrolę zwróciły również ogromne nagrody przyznawane pracownikom wyższego szczebla GUS. Jak stwierdzono, w okresie od marca 2009 r. do lipca 2010 r. 39 osobom na kierowniczych stanowiskach wypłacono łącznie prawie 1,3 mln zł tytułem nagród.
Kolejne wątpliwości budzi sposób zarządzania służbą cywilną. W Urzędzie dochodziło do łamania wymogów ustawowych bądź stosowaniu niewłaściwych praktyk: faworyzowaniu niektórych członków korpusu służby cywilnej przez wyposażanie ich w uprawnienia nieadekwatne do zajmowanego stanowiska, braku poszanowania godności osobistej niektórych członków korpusu czy też rozszerzeniu składu kierownictwa GUS przez Prezesa niezgodnie ze statutem Urzędu.
Wystąpienie pokontrolne skierowane do Prezesa GUS, pana Józefa Oleńskiego, przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pana Tomasza Arabskiego, wskazuje również na inne nieprawidłowości. W odpowiedzi na zarzuty pan Tomasz Białas, Dyrektor Generalny GUS, przyjął zgłoszone uwagi, jednak zarzucił osobom prowadzącym postępowanie kontrolne m.in. nierzetelność, brak obiektywizmu oraz przywoływanie wyrwanych z kontekstu wypowiedzi. W nieco ostrzejszym tonie, w odpowiedzi na niedawne publikacje prasowe, wypowiedział się Rzecznik Prasowy Prezesa GUS, pan Władysław Łagodziński. Stwierdził on, iż wszelkie czynności podejmowane w związku z przeprowadzeniem Spisu Powszechnego 2011 są regulowane ściśle przez przepisy prawa, a dokonywane wydatki kontrolowane są co miesiąc przez Ministerstwo Finansów.
Na podstawie: http://bip.kprm.gov.pl, www.stat.gov.pl (.pdf)
ZOBACZ SERWIS SPIS POWSZECHNY 2011 - praktyczne porady
Przydatne materiały:
Ustawa z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 ze zm.)
Pisaliśmy o tym również:
Podwójne zarobki w GUS
Spis powszechny 2011 Szkolenie – kilka refleksji
Spis powszechny 2011 - porady
Spis powszechny 2011 – opublikowano rozporzšdzenie w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie czynności zwišzanych z ze spisem
Spis powszechny 2011 – nabór i uprawnienia rachmistrzów spisowych
W 2011 r. będzie przeprowadzony spis powszechny
Spis powszechny w 2011 r.