Wrocław wyemituje wkrótce obligacje za 130 mln zł. Pieniądze w całości przeznaczone zostaną na spłatę jednego z kredytów zaciągniętych w zeszłym roku.
W odróżnieniu od wielu innych emisji celem tej nie jest jednak zdobycie finansowania na inwestycje czy np. spłatę szpitalnych długów. Pieniądze w całości przeznaczone zostaną na spłatę jednego z kredytów zaciągniętych w zeszłym roku, gdy koszt pieniądza na rynku był bardzo wysoki. Marże kredytów udzielanych wtedy samorządom wynosiły w większości przypadków 2 – 3,5%. O planach refinansowania długu mówią też skarbnicy innych miast. Zdarzają się już takie przypadki, choć przy ogłaszaniu przetargów na kredyt samorządy nie piszą precyzyjnie, że pieniądze wykorzystają do spłaty wcześniejszych zobowiązań. Zgodnie z przepisami koszty obsługi zadłużenia nie mogą być wyższe niż 15% planowanych na dany rok dochodów. Przepis o 15% limicie miał blokować nadmierne zadłużanie, ale w koszty te wliczone są wszystkie spłaty, a więc i związane z refinansowaniem. Ustawodawca najwyraźniej się nie spodziewał, że może dojść w przyszłości do tak dużych wahań w cenie zewnętrznego finansowania. Limity jednak się zmienią zgodnie z przyjętą w zeszłym roku zmianą ustawy o finansach publicznych. Od 2014 r. obowiązywać będą indywidualne limity wysokości zadłużenia dla każdego samorządu, choć też uwzględniające dochody i koszty spłaty zadłużenia oraz nadwyżkę operacyjną (ale z poprzednich lat). Z nich pośrednio będzie wynikać, ile samorząd może przeznaczyć na spłatę zobowiązań. Nowe przepisy budzą jednak wiele obaw i samorządy próbują przekonać Ministerstwo Finansów do ich zmiany lub przesunięcia wejścia w życie.
Opracowanie: Anna Dudrewicz.
Źródło: Rzeczpospolita, 12 lipca 2010 r.
W odróżnieniu od wielu innych emisji celem tej nie jest jednak zdobycie finansowania na inwestycje czy np. spłatę szpitalnych długów. Pieniądze w całości przeznaczone zostaną na spłatę jednego z kredytów zaciągniętych w zeszłym roku, gdy koszt pieniądza na rynku był bardzo wysoki. Marże kredytów udzielanych wtedy samorządom wynosiły w większości przypadków 2 – 3,5%. O planach refinansowania długu mówią też skarbnicy innych miast. Zdarzają się już takie przypadki, choć przy ogłaszaniu przetargów na kredyt samorządy nie piszą precyzyjnie, że pieniądze wykorzystają do spłaty wcześniejszych zobowiązań. Zgodnie z przepisami koszty obsługi zadłużenia nie mogą być wyższe niż 15% planowanych na dany rok dochodów. Przepis o 15% limicie miał blokować nadmierne zadłużanie, ale w koszty te wliczone są wszystkie spłaty, a więc i związane z refinansowaniem. Ustawodawca najwyraźniej się nie spodziewał, że może dojść w przyszłości do tak dużych wahań w cenie zewnętrznego finansowania. Limity jednak się zmienią zgodnie z przyjętą w zeszłym roku zmianą ustawy o finansach publicznych. Od 2014 r. obowiązywać będą indywidualne limity wysokości zadłużenia dla każdego samorządu, choć też uwzględniające dochody i koszty spłaty zadłużenia oraz nadwyżkę operacyjną (ale z poprzednich lat). Z nich pośrednio będzie wynikać, ile samorząd może przeznaczyć na spłatę zobowiązań. Nowe przepisy budzą jednak wiele obaw i samorządy próbują przekonać Ministerstwo Finansów do ich zmiany lub przesunięcia wejścia w życie.
Opracowanie: Anna Dudrewicz.
Źródło: Rzeczpospolita, 12 lipca 2010 r.