Samorząd nie ma obowiązku sporządzania raportu o stanie oświaty. Jest natomiast zobligowany do przedstawienia organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego informacji o stanie realizacji zadań oświatowych.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 5a ust. 4 ustawy o systemie oświaty organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego w terminie do dnia 31 października, przedstawia organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego informację o stanie realizacji zadań oświatowych tej jednostki za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 lit. b-f, w szkołach tych typów, których prowadzenie należy do zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego.

Sądzę, że autorowi pytania chodziło o kwestię obowiązku przedstawienia "informacji o stanie oświaty". Obowiązek przedstawienia informacji stanowi istotne novum w prawie oświatowym i spoczywa na organie wykonawczym j.s.t. a więc: w przypadku gminy na wójcie, burmistrzu, prezydencie miasta - art. 11a ust. 1 pkt 2ustawy o samorządzie gminnym, w powiecie na zarządzie powiatu - art. 8 ust. 2 pkt 2   ustawy o samorządzie powiatowym w województwie na zarządzie województwa - art. 15 pkt 2 ustawy o samorządzie województwa .

W praktyce organ wykonawczy j.s.t. będzie przygotowywał informację przy pomocy pracowników jednostki. Informacja będzie miała na celu przedstawienie stanu lokalnej oświaty, zwłaszcza osiągnięć uczniów. Priorytetowo traktowana jest konieczność przedstawienia danych o wynikach sprawdzianu - na koniec szkoły podstawowej, egzaminu - na koniec gimnazjum, egzaminu maturalnego - na koniec trzyletniego liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i dwuletniego uzupełniającego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów zsz oraz egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na koniec czteroletniego technikum oraz trzyletniego technikum uzupełniającego dla absolwentów zsz.

Organ wykonawczy przedkłada informację organowi stanowiącemu, a więc odpowiednio: radzie gminy, powiatu, sejmikowi województwa. Informacja powinna być przedstawiona podczas sesji ww. organów, najlepiej również w formie dokumentu przedłożonego poszczególnym członkom organu kolegialnego.

Natomiast z pojęciem raportu o stanie oświaty możemy zetknąć się w praktyce samorządów bardzo często. Najczęściej celem jego tworzenia jest przygotowanie danych, które są następnie wykorzystywane do kreowania wieloletniej lokalnej polityki oświatowej - mogą być również pomocne przy tworzeniu strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa. Zazwyczaj raport o stanie oświaty zawiera informacje dotyczące: szkół i placówek dla których dana j.s.t. jest organem prowadzącym, dane na temat uczniów, prognoz demograficznych, struktury kształcenia, popytu na dane kierunki kształcenia, sprawy kadrowe, koszty funkcjonowania oświaty i prognozy jej rozwoju. Opracowanie raportów nie jest wymuszone jednak wymogami prawa, lecz służy celom własnym j.s.t. Sądzę, że dane takie mogą się również znaleźć w informacji, o której mowa w ustawie o systemie oświaty .


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.)
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.)