Pomocniczy charakter sądu konkursowego odzwierciedla przyjęta przez ustawodawcę zasada jednoosobowej odpowiedzialności za prawidłowość przeprowadzenia wszelkich postępowań, którą ponosi kierownik zamawiającego. Mimo pomocniczego charakteru sąd konkursowy jest ciałem, do którego wyłącznych kompetencji należy merytoryczna ocena prac konkursowych oraz ocena spełniania wymagań warunkujących udział w konkursie.
Zasadniczym celem działania sądu konkursowego jest więc wybór najlepszych prac konkursowych. W zakresie oceny spełniania wymagań przez uczestników konkursu sąd konkursowy jest związany przepisami prawa zamówień publicznych, ustaw szczególnych stanowiących podstawę nadawania uprawnień niezbędnych do opracowania prac konkursowych, jeśli są wymagane regulaminem konkursu.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex>>>
Ocena prac konkursowych odbywa się na podstawie kryteriów oraz ich znaczenia określonych w regulaminie. Oznacza to, że ani lista kryteriów, ani przypisane im wagi nie mogą w trakcie oceny ulegać zmianom w wyniku uznaniowej decyzji sądu konkursowego.
Polecamy szkolenie | |
Zamówienia publiczne do 30.000 euro z uwzględnieniem nowelizacji Pzp z 2016 r.
|
Ze względu na podejmowanie ostatecznej decyzji o wyniku konkursu przez kierownika zamawiającego, rolą sądu konkursowego jest zatem dostarczenie mu wymaganych przepisami ustawy informacji niezbędnych do podjęcia takiej decyzji.
Niezależność sądu
Sąd konkursowy jest w tym zakresie niezależny od kogokolwiek, w tym od kierownika zamawiającego, który pomimo swej odpowiedzialności za prowadzenie konkursu nie jest władny nakazania sądowi jakiegokolwiek rozstrzygnięcia w zakresie wykonywania kompetencji własnych przez sąd. Kontroli podlega wyłącznie respektowanie przez sąd postanowień ustaw i regulaminu konkursu.
Niezależność sądu konkursowego oznacza również, że wobec jego rozstrzygnięć środki ochrony prawnej w zakresie oceny prac konkursowych oraz wyboru najlepszych prac w ogóle nie przysługują. Dokonana ocena sądu nie może być więc skutecznie wprost zaskarżona. Zaskarżeniu podlegać może jednak decyzja kierownika zamawiającego, zatwierdzająca rozstrzygnięcie konkursu, jeśli w rozstrzygnięciu naruszone zostało prawo, a mimo to zostało ono zaakceptowane. Takie sformułowanie ograniczenia praw do wnoszenia środków ochrony prawnej na rozstrzygnięcie sądu konkursowego oznacza więc, że protesty i odwołania oraz skarga na czynności sądu mogą być składane wyłącznie w odniesieniu do działań lub zaniechań kierownika zamawiającego w zakresie nadzoru.
Mimo że nie może być skutecznie zaskarżona ocena prac dokonana zgodnie z prawem i postanowieniami regulaminu przez sąd konkursowy, to możliwe jest zaskarżenie zatwierdzenia rozstrzygnięcia konkursu przez kierownika zamawiającego, jeśli albo zatwierdzenie, albo samo rozstrzygnięcie podlegające zatwierdzeniu nie było zgodne z prawem. Tak więc niezależność, o której jest mowa w tym przepisie nie oznacza, że ocena sądu konkursowego dokonana w zakresie przyznanych mu uprawnień nie podlega późniejszej ocenie tak ze strony samego zamawiającego, a tym bardziej ze strony KIO w postępowaniu odwoławczym, czy też tym bardziej ze strony sądu okręgowego w postępowaniu skargowym.
Niezależność nie oznacza bowiem tego, że jego decyzje wymykają się spod wszelkiej kontroli w zakresie ich prawidłowości i zgodności z prawem.
Sąd konkursowy organ pomocniczy
Sąd konkursowy co należy jeszcze raz podkreślić jest organem pomocniczym i w tym tylko zakresie jest niezależny. Sąd konkursowy może sugerować kierownikowi zamawiającego unieważnienie konkursu to jednak i bez takiego wniosku ten ostatni nie jest związany w przypadku braku takiego wniosku stanowiskiem sądu konkursowego w zakresie ostatecznego rozstrzygnięcia konkursu. Wbrew zarzutom skarg zamawiający ma pełny nadzór nad działaniami sądu konkursowego i nie ogranicza się on tylko i wyłącznie do ślepego akceptowania decyzji proponowanych przez sąd konkursowy.
Stosownie do przepisu art. 114 tej ustawy kierownik zamawiającego albo osoba przez niego upoważniona sprawuje nadzór nad sądem konkursowym w zakresie zgodności konkursu z przepisami ustawy i regulaminem konkursu, w szczególności:
- unieważnia konkurs;
- zatwierdza rozstrzygnięcie konkursu.
Jak to wynika z literalnej treści tego przepisu jest to nadto wyliczenie przykładowe, wymienienie tylko dwóch z wielu innych uprawnień zamawiającego przez ustawodawcę i nie musi się ono wcale tylko do tych czynności ograniczać.
Sąd konkursowy podlega nadzorowi kierownika wyłącznie w zakresie zgodności przeprowadzenia konkursu z przepisami ustawy i przyjętym regulaminem konkursu, a kierownik nie może zostać ubezwłasnowolniony w swoich decyzjach w tym zakresie i np. zmuszony przez sąd konkursowy do podejmowania decyzji, które nie są zgodne z prawem w zakresie rozstrzygnięcia konkursu lub jego unieważnienia.