Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Grupa mieszkańców gminy wystąpiła z wnioskiem o przeprowadzenie referendum zawierającym pytanie o treści:
"Czy żąda Pan/Pani aby od dnia przeprowadzenia tego referendum na obszarze gminy obowiązywał zakaz przeznaczania terenów, lokalizacji, a w konsekwencji budowy elektrowni wiatrowych..”.
Rada gminy odrzuciła wniosek mieszkańców o przeprowadzenie referendum.
W ocenie rady, nie jest dopuszczalne rozstrzyganie w drodze referendum odnośnie określonego przeznaczenia terenu lub lokalizacji określonych obiektów. Kwestia ta pozostaje do uregulowania w planie zagospodarowania przestrzennego.
WSA zgodził się ze stanowiskiem rady.
Z treści pytania referendalnego wynikało, że nie dotyczy ono żadnej konkretnej sprawy, lecz wkracza w sferę określania kierunków polityki rozwoju gminy, co nie należy do zakresu referendum lokalnego.
Rozstrzygnięcie referendalne nie może zastąpić aktu normatywnego – aktu prawa miejscowego, jakim jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Uchwalenie tego planu jest możliwe po wyczerpaniu wieloetapowej procedury mającej na celu zagwarantowanie ochrony praw i interesów różnorodnych podmiotów, przede wszystkim właścicieli nieruchomości – zwrócił uwagę WSA.
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Na podstawie:
Wyrok WSA we Wrocławiu z 24 października 2013 r., sygn. akt III SA/Wr 668/13, prawomocny