Wojewoda, stwierdził nieważność uchwały rady miejskiej w sprawie odstąpienia od porozumienia zawartego pomiędzy powiatem a gminą. W ocenie organu nadzoru, rada podejmując uchwałę istotnie naruszyła prawo. Rada postanowiła o odstąpieniu od porozumienia wbrew jego zapisom, które przewidują jedynie możliwość jego rozwiązania z dniem 31 sierpnia danego roku szkolnego, za uprzednim 3-letnim wypowiedzeniem przez jedną ze stron.
Gmina wniosła o uchylenie rozstrzygnięcia nadzorczego. Argumentowała, iż żaden przepis prawa nie został naruszony, bowiem jedynie stwierdzono, że uchwała została podjęta wbrew zapisom porozumienia. Porozumienie nie jest prawem, a art. 5 ust. 5b ustawy o systemie oświaty mówi o swobodzie dyspozycji kompetencjami przez jednostkę samorządową,
NSA przypomniał, iż warunkiem wydania rozstrzygnięcia nadzorczego jest wskazanie przez organ nadzoru przepisów prawa powszechnie obowiązującego, które zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem organu gminy i wyjaśnienie, na czym to uchybienie polegało. Tymczasem w rozpoznawanej sprawie, ani organ nadzoru, ani sąd I instancji nie wykazały, na czym polegała niezgodność uchwały rady miejskiej z art. 5 ust. 5b ustawy o systemie oświaty .
Jak wynika z art. 85 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Dz. U. z 2001 r., nr 142, poz. 1591 ze zm.) nadzór nad działalnością gminną sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem. W związku z tym wojewoda nie posiada kompetencji do badania zgodności doręczonej mu uchwały lub zarządzenia organu gminy z postanowieniami zawartego przez ten organ porozumienia, jeżeli ukształtowanie treści tych postanowień zostało pozostawione przez ustawodawcę woli stron porozumienia (jeżeli postanowienia te nie są określone przepisami ustawy). Przykładowo, na gruncie porozumienia występującego w rozpoznawanej sprawie, sprzeczna z art. 5 ust. 5b ustawy o systemie oświaty byłaby uchwała, wyrażająca zgodę rady gminy na zawarcie porozumienia dotyczące założenia i prowadzenia przedszkola, bo cytowany przepis nie zezwala na zawarcie porozumienia w takim przedmiocie. Natomiast w ustawy o systemie oświaty nie ma przepisu, określającego wymagania, którym powinien odpowiadać określony przez strony sposób rozwiązania zawartego porozumienia – dodał NSA.
Na podstawie:
Wyrok NSA z 6 czerwca 2013 r., sygn. akt I OSK 447/13, prawomocny
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)