Samorządowy zakład budżetowy otrzymuje dotacje na bieżące utrzymanie dróg kalkulowane wg stawki jednostkowej: Kwota rocznej dotacji: ilość km dróg gminnych = kwota utrzymania jednego kilometra rocznie.

W jak sposób samorządowy zakład budżetowy winie rozliczyć powyższą dotację.

Odpowiedź

Sposób rozliczenia dotacji przedmiotowej otrzymanej przez zakład budżetowy winien zostać określony przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego.



Uzasadnienie

Stosownie do postanowień art. 219 ust. 1 ustawy o finansach publicznych , z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, mogą być udzielane dotacje przedmiotowe dla samorządowych zakładów budżetowych. Dotacja przedmiotowa w myśl powołanego powyżej przepisu to dotacja, która odnosi się do realizacji konkretnych zadań przez podmiot dotowany. Aby określić wysokość dotacji, konieczne jest ustalenie podstawy jej naliczania, za pomocą określonych jednostek miary (np. m2; m3; km, itp.) oraz stawki dotacji przypadającej na jednostkę miary. Ustawa o finansach publicznych nie precyzuje sposobu rozliczenia otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe dotacji przedmiotowych. Sposób rozliczenia (wzór, formularz) dotacji przedmiotowej winien zostać określony przez Zarząd jednostki samorządu terytorialnego (wójta, burmistrza), co potwierdza zapis § 52 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783 z późn. zm.) w brzmieniu: "Kierownik samorządowego zakładu budżetowego przekazuje zarządowi jednostki samorządu terytorialnego, w terminie do 31 stycznia następnego roku, rozliczenie wykorzystania dotacji w szczegółowości określonej przez ten zarząd".

Co prawda, powołane powyżej rozporządzenie, zostało wydane w wykonaniu delegacji zawartej w poprzedniej ustawie o finansach publicznych, ale należy wskazać, że zachowuje ono swą ważność do czasu wydania nowych przepisów, nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2010 r., stosownie do ustaleń wynikających z art. 119 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) .

Reasumując, należy stwierdzić, że szczegółowość sposobu rozliczenia dotacji przedmiotowej uzależniony jest od decyzji zarządu jednostki samorządu terytorialnego. Dla przykładu poniżej przedstawiam wzór (tabelę) stosowany przez niektóre gminy dla potrzeb rozliczenia dotacji przedmiotowych udzielanych samorządowym zakładom budżetowym na bieżące

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 ze zm.)
Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783 z późn. zm.) w brzmieniu: "Kierownik