Jednym z warunkiem uzyskania świadczenia z programu „Rodzina 500 plus” jest złożenie w wersji papierowej bądź elektronicznej wniosku o jego przyznanie. Jak podaje MRPiPS wnioski można będzie składać w gminie, w której mieszkamy (np. ośrodku pomocy społecznej lub innej jednostce organizacyjnej wyznaczonej przez gminę), a także za pośrednictwem Poczty Polskiej oraz przez internet (za pomocą portalu empatia.mrpips.gov.pl, PUE ZUS, ePUAP czy bankowości elektronicznej). Co warte zaznaczenia w przypadku wniosków przesłanych drogą elektroniczną, wnioskujący będzie miał możliwość dołączenia załączników również w formie elektronicznej.
We wniosku należy zawrzeć takie dane osoby ubiegającej się o przyznanie świadczenia wychowawczego, jak między innymi imię, nazwisko, datę urodzenia, numer PESEL, adres oraz dane dzieci pozostające na utrzymaniu. Rodziny ubiegające się o wsparcie finansowe na pierwsze dziecko muszą dołączyć do wniosku załączniki (oświadczenia) dotyczące osiągniętych dochodów wypełnione przez członków rodziny. W takim przypadku świadczenie będzie uzależnione od kryterium dochodowego netto 800 zł na osobę w rodzinie lub 1200 zł (w rodzinach wychowujących niepełnosprawne dziecko).
Jeśli chodzi o rodziny ubiegające się o świadczenie na drugie i kolejne dziecko nie są one zobligowane dołączać do wniosku żadnych dodatkowych dokumentów.
Wnioski można będzie składać od 1 kwietnia. W przypadku wniosków złożonych w ciągu pierwszych 3 miesięcy od startu programu, rodzice dostaną wyrównanie wstecz od 1 kwietnia. Spóźnialskim, którzy nie zdążą wysłać podania w ciągu wspomnianego czasu świadczenie będzie wypłacane począwszy od miesiąca, w którym rodzice złożą wniosek.
(mpips.gov.pl)