Kontrola przeprowadzana jest w siedzibie podmiotu kontrolowanego oraz w miejscach i czasie wykonywania jego zadań, a gdy wymaga tego dobro kontroli, również w dniach wolnych od pracy i poza godzinami pracy (art. 57 ust. 2 ustawy o ewidencji ludności ). Kontrolującym jest upoważniony przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych pracownik urzędu obsługującego tego ministra, na podstawie imiennego upoważnienia oraz legitymacji służbowej lub dowodu osobistego (art. 57 ust. 3 ustawy o ewidencji ludności ).
Pracownik przeprowadzający kontrolę uprawniony jest żądać:
1) okazania dokumentów potwierdzających uprawnienie do przetwarzania danych, które przekazał w celu weryfikacji,
2) okazania urządzeń służących do teletransmisji danych,
3) zapewnienia warunków i środków niezbędnych do przeprowadzenia kontroli w tym swobodnego dostępu do pomieszczeń (art. 57 ust. 4 ustawy o ewidencji ludności ).
Uprawnieniom kontrolującego odpowiadają obowiązki kontrolowanego – udostępnienia dokumentów i urządzeń oraz zapewnienia warunków i środków niezbędnych do przeprowadzenia kontroli w tym swobodnego dostępu do pomieszczeń (art. 57 ust. 5 ustawy o ewidencji ludności ).
Sposób i tryb przeprowadzania kontroli korzystania z dostępu do danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych w drodze weryfikacji określono w projekcie rozporządzenia Ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych z rejestru PESEL w drodze weryfikacji danych (Projekt rozporządzenia z dnia 8.12.2010 r., dostępny na stronie internetowej http://bip.mswia.gov.pl/portal/). Z przepisów projektu rozporządzenia wynika, że zarządzana przez ministra kontrola wykonywana jest zgodnie z rocznym planem (tzw. kontrola planowa), a w razie potrzeby, niezależnie od planu, może zarządzić przeprowadzenie kontroli doraźnej (§ 3 i 4 projektu). W rocznym planie kontroli określa się:
1) zakres przedmiotowy kontroli,
2) nazwę podmiotu kontrolowanego,
3) przewidywany termin wszczęcia i zakończenia kontroli (§ 5 ust. 2 pkt 1 – 3 projektu).
W celu przeprowadzania kontroli minister wyznacza zespół kontrolny składający się co najmniej z dwóch kontrolujących, spośród których wskazywany jest kierownik (§ 6 ust. 1 projektu). Kontrolujący obowiązani są dokumentować przebieg i wyniki czynności kontroli w założonych w tym celu aktach kontroli (§ 7 projektu). Natomiast z przeprowadzonej kontroli sporządzają w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach protokół kontroli zawierający opis stwierdzonego stanu faktycznego, ujawnione nieprawidłowości z uwzględnieniem przyczyn ich powstania, zakresu, skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych (§ 8 ust. 1 – 2 projektu). Protokół składany jest kierownikowi podmiotu kontrolowanego a w razie jego nieobecności osobie pełniącej jego obowiązki celem podpisania w terminie 7 dni licząc od dnia otrzymania protokołu (§ 9 ust. 1. projektu). Kierownik kontrolowanego podmiotu lub osoba pełniąca jego obowiązki może wnieść do protokołu kontroli umotywowane zastrzeżenia w terminie 7 dni licząc od dnia otrzymania protokołu, co może skutkować podjęciem dodatkowych czynności kontrolnych i prowadzić do zmiany lub uzupełnienia odpowiedniej części protokołu (§ 9 ust. 2 – 4 projektu). Kierownik kontrolowanego podmiotu lub osoba pełniąca jego obowiązki może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając pisemne wyjaśnienie odmowy w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania protokołu kontroli ( 9 ust. 7 projektu). W przypadku niespełnienia warunków, których dotyczą przepis art. 46 ust. 2 pkt 1 lub art. 48 ustawy o ewidencji ludności w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu kontroli, kierownik zespołu kontrolnego występuje do ministra z wnioskiem o wydanie decyzji, o której mowa w przepisie art. 51 ust. 2 pkt 2 ustawy o ewidencji ludności ; odmowa podpisania protokołu nie stanowi przeszkody w wystąpieniu o wydanie decyzji (§ 10 w zw. z § 9 ust. 8 projektu).
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. Nr 217, poz. 1427)
Pisaliśmy o tym również:
Rejestr PESEL w świetle nowej ustawy o ewidencji ludności – zakres gromadzonych danych i obowiązki organów rejestrowych
Rejestr PESEL w świetle nowej ustawy o ewidencji ludności – tryby udostępniania danych