Rada gminy uchwaliła regulamin utrzymania czystości i porządku.


Zdecydowała między innymi, iż usuwanie odpadów z nieruchomości zamieszkałych sezonowo odbywa się po zadeklarowaniu przez ich właścicieli wnoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za cały sezon letni, a w sezonie zimowym według ich potrzeb.


W uchwale wyjaśniła jedocześnie, iż przez sezon letni rozumie się okres od 1 kwietnia do 31 października, a przez sezon zimowy okres od 1 listopada do 31 marca.


Taki zapis zaskarżył wojewoda.


Finalnie sprawa trafiła do NSA.


Sąd uznał, iż wadliwe są te postanowienia regulaminu, w których uzależniając odbiór odpadów od zadeklarowania przez właścicieli nieruchomości wnoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi posłużono się sformułowaniami: "za cały sezon letni, a w sezonie zimowym według ich potrzeb", przy jednoczesnym zdefiniowaniu użytych pojęć: "sezon letni", "sezon zimowy".


Zdaniem NSA rada gminy nie posiada upoważnienia do formułowania w regulaminie jakichkolwiek definicji użytych pojęć.

Na podstawie:
Wyrok NSA z 24 czerwca 2014 r., sygn. akt II OSK 22/14, prawomocny


Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.