Rada miejska podjęła uchwałę w sprawie zasad sprzedaży napojów alkoholowych na terenie gminy. Jeden z zapisów uchwały brzmiał, iż usytuowanie miejsca sprzedaży i podawania napojów alkoholowych w odległości bliższej niż 700 m od placówek oświatowo-wychowawczych i opiekuńczych, obiektów sportowych oraz dworców kolejowych i autobusowych, wymaga opinii kierowników tych placówek.


Prokurator zaskarżył uchwałę. Wskazał, że art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002r., nr 147, poz. 1231 ze zm.) uprawnia radę gminy jedynie do określenia zasad usytuowania miejsca sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, względem innych obiektów użyteczności publicznej.

Przepis ten natomiast nie upoważnia rady do uzależnienia lokalizacji miejsca sprzedaży alkoholu od wydania opinii przez określone podmioty czy grupę podmiotów.


WSA podzielił stanowisko prokuratora. Zgodził się, iż kompetencje rady gminy ograniczone zostały do ustalania zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania alkoholu.


Pod pojęciem "zasad usytuowania miejsc sprzedaży" należy rozumieć ich rozmieszczenie w terenie, w szczególności usytuowanie względem miejsc chronionych, jak szkoły, przedszkola, miejsca kultu religijnego itp. Celem ustalenia zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych jest wyłącznie szczególna ochrona pewnych miejsc lub obiektów przed zagrożeniem jakie może stwarzać alkohol.


W związku z tym rada gminy nie może wprowadzać dodatkowych warunków uzyskania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, w tym obowiązku uzyskania zgody określonego podmiotu, czy grupy podmiotów – podkreślił WSA.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 20 lutego 2014 r., sygn. akt II SA/Go 1103/13, nieprawomocny