Czy ze środków gminnej profilaktyki alkoholowej można finansować bieżące koszty, które są związane z utrzymaniem świetlicy profilaktycznej dla dzieci?
Świetlica została niedawno wyremontowana i wyposażona z przeznaczeniem wyłącznie na działalność profilaktyczną, natomiast w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych jest zapis - o finansowaniu bieżącej działalności świetlicy opiekuńczo-wychowawczej.
Utworzenie świetlicy terapeutycznej (profilaktycznej) dla dzieci z rodzin zagrożonych problemami alkoholowymi - z uwagi na zakres działania tej świetlicy, który wyczerpuje. dyspozycję art. 4 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.) - dalej u.w.t., przyczynia się do tego, że wszelkie koszty niezbędne do jej funkcjonowania (za wyjątkiem nakładów na remonty i pierwotne wyposażenie) będą kosztami bieżącej działalności. W szczególności będą to standardowe koszty utrzymania takie jak koszty opłat eksploatacyjnych - ogrzewania, energii elektrycznej czy koszt usług telefonicznych bezpośrednio związanych z realizacją celów programowych świetlicy.
Uzasadnienie
Zgodnie z treścią art. 4 u.w.t. prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin.
Realizacja tych zadań jest prowadzona w postaci gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, stanowiącego część strategii rozwiązywania problemów społecznych, uchwalanego corocznie przez radę gminy. Szczególnymi ośrodkami mogącymi realizować ww. cele są właśnie świetlice opiekuńczo-wychowawcze czy świetlice profilaktyczne. Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych przyjęty w formie uchwały gminy w części finansowej winien określić zasady rozdysponowywania posiadanych środków pochodzących z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.