Podstawowym obowiązkiem wykonawców jest złożenie oferty zgodnie z warunkami specyfikacji. Zamawiający bowiem mogą udzielić zamówień tylko tym wykonawcom, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu. Przykładowo do takich warunków zalicza się m.in. wiarygodność, wiedzę i doświadczenie wykonawcy lub osób przewidzianych do realizacji zamówienia czy jego sytuację finansową i ekonomiczną.
Wykonawca, który stara się o kontrakt, powinien pobrać specyfikację, która jest dostępna na stronie internetowej zamawiającego lub bezpośrednio u niego. Dokument ten zawiera ważne dla przedsiębiorcy informacje. Określa nie tylko tryb udzielenia zamówienia, ale też m.in. opisuje przedmiot tego zamówienia, termin jego wykonania, warunki udziału w postępowaniu oraz wykaz dokumentów, jakie mają dostarczyć wykonawcy. Wykonawca ma obowiązek przygotować i złożyć wszystkie niezbędne dokumenty zgodne ze specyfikacją. Musi też dotrzymać terminu zgłoszenia się do przetargu.
Dla uzyskania kontraktu bardzo ważne jest także wykazanie wiarygodności firmy. Wykonawca powinien wykazać, że wcześniej nie wyrządził szkody poprzez niewykonanie zamówienia lub wykonanie go nienależycie. Powinien także udowodnić, że zamawiający nie rozwiązał z nim umowy lub nie wypowiedział jej ani od niej nie odstąpił. Na wiarygodność wpływa także terminowe uiszczanie podatków, opłat lub składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne. Wykonawca, które nie wykaże swojej wiarygodności działa na własną niekorzyść, bowiem może zostać wykluczony z przetargu.
Źródło: Rzeczpospolita