Dokument powstał w ramach prowadzonej akcji „Przejrzysta Strona BIP” organizowanej w ramach projektu systemowego pn. „Szkolenia i pomoc doradcza w zakresie etyki i unikania konfliktu interesu w samorządzie terytorialnym”.
Zdaniem autorów publikacji, udostępnienie w przystępny sposób niezbędnych informacji na stronie BIP może być istotnym czynnikiem mającym wpływ na zwiększenie zainteresowania obywateli życiem publicznym oraz wzrost aktywności społecznej. Pozwoli to na poznanie potrzeb lokalnego środowiska, a dzięki temu wpłynie na lepsze wykorzystanie dostępnych zasobów oraz odpowiednie ukierunkowanie podejmowanych działań i inwestycji. Łatwiejszy dostęp do informacji zachęci mieszkańców do częstszego zaglądania na stronę urzędu i szerszego korzystania z jego inicjatyw, a także pozwoli na realną ocenę jego działalności – co przecież jest szczególnie ważne przy każdych wyborach do władz lokalnych. Przejrzystość procedur oraz jawność informacji dotyczących działalności administracji samorządowej z pewnością zwiększa poparcie dla podejmowanych przedsięwzięć i wyzwań rozwojowych. Pozwala także ograniczyć negatywne zjawiska, takie jak podejrzenie o korupcję i nepotyzm, niejednokrotne występujące ze względu na charakter działalności urzędów. W dobie Internetu, doskonale opracowany BIP jest nie tyle wartością dodaną, co warunkiem koniecznym funkcjonowania jednostek samorządowych, mogącym mieć wpływ na społecznoekonomiczny rozwój jednostki samorządu terytorialnego.
Podczas opracowania minimalnego standardu przyjęto, że strona podmiotowa BIP jednostki samorządu terytorialnego powinna być przede wszystkim:
1. czytelna dla obywatela,
2. aktualizowana na bieżąco,
3. zgodna z przepisami.
Przyjęto, że "Przejrzysta strona BIP" powinna co najmniej uwzględniać zasady i standardy zdefiniowane w Akcji „Przejrzysta Polska” 2005 (www.przejrzystapolska.pl) na podstawie Modelu Przejrzystej Gminy. W rezultacie podczas opracowywania dokumentów kierowano się m.in. następującymi nadrzędnymi zasadami:
1. zasadą przejrzystości, zgodnie z którą mieszkańcy mają być skutecznie informowani o podstawowych zasadach funkcjonowania administracji samorządowej, poprzez łatwy dostęp do dokumentów regulujących sposób jej funkcjonowania (np. statuty, regulaminy). Zgodnie z zasadą przejrzystości mieszkańcy mają być informowani o planowanych działaniach i pracach władz samorządowych. Ponadto mieszkańcy mają być informowani o wszelkich sprawach o doniosłym znaczeniu dla danej j.s.t.
2. zasadą partycypacji społecznej, zgodnie z którą władze samorządowe systematycznie prowadzą działania na rzecz podniesienia świadomości społeczności lokalnej w zakresie etyki w życiu publicznym oraz pomagają w tworzeniu organizacji wspierających społeczność lokalną w pełnieniu roli nadzorczej i kontrolnej w tych obszarach. Jednocześnie samorząd, uznając swój pomocniczy charakter, wspiera różne inicjatywy obywatelskie mające na celu rozwiązywanie problemów lokalnych i rozwój społeczno-ekonomiczny. W ramach realizacji omawianej zasady wszelka komunikacja ma być prowadzona z unikaniem języka specjalistycznego.
3. zasadą przewidywalności, zgodnie z którą funkcjonowanie instytucji publicznych i realizowanie zadań publicznych odbywa się w sposób planowy i przewidywalny. Władze potrafią skutecznie włączyć społeczność lokalną w proces tworzenia długofalowych planów działania.
4. zasadą fachowości, zgodnie z którą w instytucjach lokalnych zadania realizowane są przez osoby kompetentne, potrafiące w efektywny sposób wykorzystać istniejące zasoby dla realizacji celów publicznych oraz coraz lepszej obsługi mieszkańców. Fachowa administracja wypracowuje metody stałej, systemowej poprawy swojego funkcjonowania dążąc do coraz lepszego spełniania oczekiwań swoich klientów.
5. zasadą rozliczalności (odpowiedzialności), zgodnie z którą działalność instytucji publicznych jest prowadzona w sposób mierzalny i rejestrowany, dający możliwość przeanalizowania ilości sił i środków zaangażowanych w poszczególne działania oraz określenie odpowiedzialności konkretnych osób za podjęte działania.
W oparciu o powyższe zasady, autorzy publikacji przygotowali minimalny standard informacji dla "Przejrzystej strony BIP", który podzielony został na dwie zasadnicze kategorie standardów dotyczące:
1. zamieszczanych na stronach informacji (treści);
2. wymagań technicznych niezbędnych do właściwego funkcjonowania stron.
W ramach minimalnych standardów dotyczących informacji (treści) znajdujących się na stronach BIP, uznano, że muszą się na nich znaleźć:
1. Informacja o jednostce samorządu terytorialnego;
2. Informacje ułatwiające kontakt z organem stanowiącym;
3. Informacje ułatwiające kontakt z urzędem i urzędnikami;
4. Informacje o planowanej działalności organu stanowiącego;
5. Informacje o działalności organu stanowiącego;
6. Informacje o działalności organu wykonawczego;
7. Informacja o finansach j.s.t.;
8. Informacje związane z naborem pracowników;
9. Informacje o współpracy z organizacjami pozarządowymi;
10. Inne informacje publiczne, których publikacja leży w interesie publicznym, zaspokaja potrzeby obywateli i ich wspólnot, wspiera rozwój społeczeństwa obywatelskiego lub przyczynia się do polepszenia działalności podmiotu udostępniającego informacje;
11. Informacje o jednostkach organizacyjnych j.s.t.;
12. Informacje o funkcjonalnośiach e-Urzędu;
13. Informacje o sposobie uzyskania dostępu do informacji publicznej nie zamieszczonej w BIP;
14. Informacje o zakresie wyłączenia jawności informacji publicznej.
W ramach minimalnych standardów technicznych stron BIP w dokumencie opisano:
1. Minimalne wymagania dla systemu teleinformatycznego (strony podmiotowej BIP);
2. Wymagania dotyczące struktury strony podmiotowej BIP;
3. Wymagania dotyczące oznaczania informacji publicznej zamieszczonej w BIP;
4. Wymagania dotyczące mechanizmów udostępniania treści na stronie podmiotowej BIP;
5. Wymagania dotyczące modułu wyszukującego;
6. Wymagania dotyczące rejestru zmian treści;
7. Wymagania dotyczące statystyki odwiedzin.
Szczegółowe informacje dostępne są na tej stronie (klik)