Artykuł pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Wójt skierował do rady gminy wniosek o przedłużenie dotychczasowych taryf opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę o kolejne 10 miesięcy, uzasadniając to zachowaniem jednolitej stawki ceny wody obowiązującej na terenie gminy.
Rada gminy wyraziła zgodę i podjęła uchwałę o przedłużeniu obowiązywanie taryf.
Uchwałę zaskarżył wojewoda. Zdaniem organu uchwała została podjęta mimo braku należytego uzasadnienia wniosku.
WSA przyznał rację wojewodzie.
WSA przypomniał, iż rada nie może podjąć uchwały przedłużającej czas obowiązywania dotychczasowych taryf z własnej inicjatywy. Może zrobić to jedynie na wniosek przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego. Ponadto wniosek ten musi być uzasadniony.
Nie trzeba wprawdzie – zdaniem sądu - dołączyć do niego szczegółowej kalkulacji cen i stawek opłat oraz planu, jednak w jego uzasadnieniu musi znaleźć się informacja dotyczące zakresu świadczonych usług oraz warunków ekonomicznych uzasadniających przedłużenie obowiązywania dotychczasowych taryf. Uzasadnienie wniosku ma bowiem wskazywać dlaczego nie ma ekonomicznych powodów do tego by bądź to podnieść stawki opłat bądź też je obniżyć.
Zdaniem sądu jednozdaniowe uzasadnienie w postaci jednolitości stawki wody w gminie jest nie wystarczające.
Ocena jakości, rzetelności i racjonalności uzasadnienia pozostawiona została oczywiście uznaniu rady gminy – podkreślił WSA.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Gliwicach z 14 lutego 2014 r., sygn. akt II SA/Gl 1387/13, nieprawomocny
Artykuł pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.