Krajowa Izba Odwoławcza ogłosiła wyrok w sprawie odwołania firmy Porr na wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na realizację tunelu w Świnoujściu – poinformowały w środę służby prasowe szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

KIO oddaliła odwołanie firmy Porr, co oznacza utrzymanie w mocy wyboru firmy Astaldi.

"Wszystkie odwołania do KIO i skargi oferentów do sądu skończyły się tym, że najkorzystniejszą ofertą jest ta sama, którą wybraliśmy pod koniec listopada ubiegłego roku" - powiedział cytowany w komunikacie dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA Łukasz Lendner.

Cała dokumentacja dotycząca postępowania przetargowego została już wysłana do Urzędu Zamówień Publicznych, który przeprowadzi kontrolę uprzednią postępowania. Po jej zakończeniu będzie można przystąpić do podpisania umowy na realizację inwestycji.

Realizacja inwestycji będzie trwała cztery lata od daty podpisania umowy.

"To bardzo dobra wiadomość. Dzięki temu już w najbliższym czasie będziemy mogli podpisać umowę z wykonawcą tej tak długo oczekiwanej inwestycji" – powiedział prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

Najważniejszą częścią projektu będzie tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji to ponad 912 mln zł, a dofinansowania unijnego - ponad 775 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie.

Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co powoduje często długi czas oczekiwania na prom, i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Rozwiązaniem komunikacyjnych problemów ma być tunel.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.

Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkane - Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; żyje tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.(PAP)


Zamówienia publiczne. Wzory pism i dokumentów>>