Jedna z mieszkanek gminy wniosła do sądu skargę w sprawie zmiany usytuowania progu zwalniającego, który przylega do wjazdu do jej garażu.

W skardze tłumaczyła, iż obecna lokalizacja progu zwalniającego utrudnia jej korzystanie z garażu i jest sprzeczna z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

W odpowiedzi na wniosek burmistrz strony zawiadomił skarżącą, że lokalizacja progu jest optymalna. Ponadto droga, na której jest on usytuowany jest drogą wewnątrzosiedlową, a nie drogą publiczną, w związku z czym nie podlega rygorom w zakresie usytuowania progów zwalniających, podanym w załączniku wskazanego przez stronę rozporządzenia.

Więcje informacji i narzędzi znajdziesz w programie
LEX Samorząd Terytorialny
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów

WSA odrzucił skargę.

W ocenie sądu usytuowanie progu zwalniającego na drodze nie będącej drogą publiczną nie ma charakteru czynności z zakresu administracji publicznej.

Wprawdzie w właścicielem drogi jest gmina, ale droga jest drogą wewnętrzną. Zatem zarządzanie ruchem, jak i oznakowanie takiej drogi należy do właściciela drogi, który nie ma w tym zakresie obowiązku podejmowania żadnych aktów o charakterze publicznoprawnym.

W związku z tym umiejscowienie progu zwalniającego nie było poprzedzone żadnym aktem, lecz miało wyłącznie charakter czynności faktycznej – uznał sąd.

Na podstawie:
Postanowienie WSA w Olsztynie z 9 grudnia 2015 r., sygn. akt II SA/Ol 1155/15, nieprawomocne