Poseł Andrzej Halicki zwraca uwagę, że trzeba ustawowo dookreślić tryb i sposób wprowadzania poprawek do projektu zmiany uchwały budżetowej przedłożonego przez wójta, burmistrza czy prezydenta miasta.
Zgodnie z przepisami, inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej, o prowizorium budżetowym oraz o zmianie uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie organowi wykonawczemu jednostki samorządu terytorialnego – to wójt odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową gminy. Uprawnienie do zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy nie zostało przyznane radzie gminy.
Według Halickiego, procedura uchwalania uchwały budżetowej nie budzi większych wątpliwości, ale dokonywanie w tej uchwale zmian nie jest doprecyzowane. Bez zgody organu wykonawczego JST jej organ stanowiący nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej jednostki zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków przy jednoczesnym zwiększeniu deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Zgoda wymagana jest również w przypadku zmian w uchwalonym już budżecie.
Szukasz więcej informacji dotyczących samorządu?
Poznaj LEX Administracja >>
Zdobądź wiedzę, dzięki której Twoja praca stanie się łatwiejsza
Kilka odrębnych zmian razem
Poseł podkreśla, że problemem jest rozpatrywanie przez organ wykonawczy konkretnego projektu zmian zawartych w jednej uchwale zmieniającej, jeśli propozycja zawiera jednocześnie kilka odrębnych zmian np. wprowadzenie do uchwały budżetowej kilku nowych zadań, z którymi nie wszyscy radni się zgadzają.
Jak pyta, „czy w momencie rozpatrywania projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej, rada ma prawo dokonać w tym projekcie bez zgody organu wykonawczego jakichkolwiek zmian i przesunięć np. wykreślić jedno z kilku proponowanych nowych zadań, oczywiście poruszając się w ramach projektu uchwały (a więc materii, która obejmuje zmiany, a nie całej uchwały budżetowej)?”.
Kolejne pytanie - czy rada musi się zgadzać na wszystkie propozycje zmian jednocześnie, i czy organ wykonawczy ma prawo wprowadzić podczas wykonywania już uchwalonego budżetu do uchwały budżetowej kilku nowych zadań, z którymi nie wszyscy radni się zgadzają.
Legalność zmian podlega ocenie RIO
Tomasz Robaczyński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, zaznaczył w odpowiedzi, że legalność dokonywania zmian w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego podlega ocenie regionalnej izby obrachunkowej.
Rozstrzygnięcia RIO zapadają w konkretnej sprawie, w odniesieniu do określonych stanów faktycznych, które nie są jednakowe. Jak dodał, jednostka samorządu terytorialnego niezadowolona z rozstrzygnięcia nadzorczego może złożyć skargę do sądu administracyjnego.
Przedstawił też pogląd przewodniczącej Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, zgodnie z którym „(…) rozbieżności w orzecznictwie zarówno sądów administracyjnych, jak i organów nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego, mogą uzasadniać potrzebę rozważenia celowości zmian legislacyjnych w zakresie inicjatywy uchwałodawczej oraz kompetencji organu stanowiącego do podejmowania uchwał w sprawie zmian budżetu”. Według wiceministra kwestia wymaga przeanalizowania.
Podkreślił też, że zagadnienie podziału kompetencji organów jednostek samorządu terytorialnego ma przede wszystkim charakter ustrojowy. „W związku z tym, potencjalne zmiany ustawy o finansach publicznych powinny być poprzedzone zmianami ustaw ustrojowych samorządu terytorialnego” – napisał w odpowiedzi.