Czy zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21) – dalej u.o. organem właściwym do wydania zezwolenia na przetwarzanie odpadów (w sytuacji, gdy nie jest to marszałek województwa, ani regionalny dyrektor ochrony środowiska) jest wyłącznie starosta, a nie prezydent miasta na prawach powiatu?

Treść ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243) definiowała jako starostę również prezydenta miasta na prawach powiatu, natomiast w obecnej u.o. takiego zapisu brak.

Czy wniosek kierujemy więc zawsze to starosty i to on wyda zezwolenie?


Odpowiedź:

Prezydent miasta na prawach powiatu jest jednocześnie starostą. Zatem może być organem właściwym do wydania pozwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów w sytuacji wskazanej w art. 41 ust. 3 u.o.


Uzasadnienie:

Stosownie do art. 92 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592), prezydent miasta na prawach powiatu posiada uprawnienia do działania jako organ powiatu, tj. starosta, zaś na podstawie art. 26 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) jest organem wykonawczym gminy. W konsekwencji tych rozwiązań prawnych prezydent miasta łączy w sobie uprawnienia do realizacji zadań z zakresu samorządu powiatowego. Prezydent miasta na prawach powiatu jest więc jednocześnie starostą, a pracownicy urzędu miasta w procesie wydawania decyzji przez starostę, stają się pracownikami starostwa.