Pytanie:
W umowie o pracę zawieranej na niepełny wymiar czasu pracy strony powinny zawrzeć klauzulę o dopuszczalnej liczbie godzin pracy ponad określony w umowie wymiar czasu pracy pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy, których przekroczenie uprawnia pracownika, oprócz normalnego wynagrodzenia, do dodatku, jaki jest przyznawany za pracę w godzinach nadliczbowych. Czy to też dotyczy osób zatrudnionych w administracji państwowej?

Odpowiedź:
Zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych pracownikowi samorządowemu za pracę w godzinach nadliczbowych należy się, według jego wyboru, czas wolny albo wynagrodzenie bez dodatków. Czas wolny za pracę w godzinach nadliczbowych powinien zostać udzielony na wniosek pracownika samorządowego w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu.

Pracodawca może w regulaminie wynagradzania określić warunki i sposób wypłacania różnego rodzaju dodatków. Pracodawca może więc wprowadzić w regulaminie wynagradzania dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych.

Ponieważ ustawa reguluje kwestię nadgodzin w sposób wyczerpujący, nie stosujemy w tym przypadku posiłkowo przepisów Kodeksu pracy. Jeśli więc pracownikowi samorządowemu nie należy się dodatkowe wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych, to również nie trzeba zawierać w umowie o pracę zapisów określających, od kiedy przysługują pracownikowi za pracę ponad wymiar jego godzin dodatki takie jak za godziny nadliczbowe.

Inaczej będzie w przypadku, gdy z regulaminu wynika prawo pracownika do dodatków za pracę w godzinach nadliczbowych. Wówczas należy ustalić w umowie o pracę pracowników niepełnoetatowych, po przepracowaniu ilu godzin przysługują im świadczenia takie jak za pracę w godzinach nadliczbowych. 

Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Artykuł pochodzi z programu Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami