W swoim piśmie z dnia 27 kwietnia 2011 r. (Znak: WA-0250/10/11) RIO zaznaczyła, iż dodatek specjalny może być wypłacany nie tylko pracownikom samorządowym, z którymi stosunek pracy nawiązano w oparciu o umowę o pracę, ale także tym, z którymi stosunek pracy nawiązano na podstawie wyboru lub powołania. Przykładem tych ostatnich jest np. zastępca wójta czy skarbnik gminy. Jedynymi przesłankami uzależniającymi przyznanie tego dodatku jest zwiększenie obowiązków służbowych lub powierzenie dodatkowych zadań.
Równocześnie należy pamiętać, iż dodatek ten ma charakter fakultatywny, czyli jego przyznanie uzależnione jest wyłącznie od woli pracodawcy, a pracownik nie ma podstaw do domagania się przyznania dodatku. Również w kwestii wysokości tego dodatku pracodawcy została pozostawiona swoboda działania.
Podstawą do przyznania pracownikom samorządowym dodatku specjalnego jest art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych , który stanowi, iż pracownikowi samorządowemu z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań może zostać przyznany dodatek specjalny. W odróżnieniu od niego, dodatek specjalny przyznawany na podstawie ust. 3. wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), staroście oraz marszałkowi województwa ma charakter obligatoryjny.
Na podstawie: www.rio.katowice.bip.net.pl
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.)