Od 19 października 2014 r. zamawiający mają obowiązek stosować inne niż cena kryteria oceny ofert, jeśli przedmiot zamówienia nie jest powszechnie dostępny i nie ma ustalonych standardów jakościowych. Takimi pozacenowymi kryteriami mogą być np. jakość i funkcjonalność, parametry techniczne, serwis, termin wykonania zamówienia, koszty eksploatacji czy aspekty środowiskowe, społeczne i innowacyjne.
Kryteria oceny ofert nie muszą w równym stopniu spełniać oczekiwań wykonawców >>>
Jak pisze Agnieszka Gilowska w "Rz", ten katalog jest tylko przykładowy a zamawiający mają swobodę w doborze kryteriów. Taka elastyczność, pozwoli bowiem na wybór oferty optymalnej, odpowiadającej potrzebom zamawiającego. Z drugiej strony, kryteria odnoszące się do np. jakości i funkcjonalności są stosunkowo trudno mierzalne, a ci zamawiający, którzy zdecydują się na ich zastosowanie, mają obowiązek wskazać w SIWZ szczegółowy opis ich zastosowania.
Nie da się zaprzeczyć, iż kryterium jakościowe zawiera w sobie subiektywizm. Zadaniem zamawiającego jest jednak tak zminimalizować ten subiektywny element, by pozwalało to na przygotowanie przez wykonawców korzystnych ofert i jednocześnie pozwalało też zamawiającemu ocenić oferty przez odniesienie do mierników określonych w SIWZ, a nie przez porównanie złożonych ofert ze sobą.
Ofertę należy wybrać na podstawie kryteriów określonych w SIWZ >>>
Powyższy artykuł zawiera fragmenty publikacji autorstwa Agnieszki Gilowskiej, prawnika w zespole zamówień publicznych w kancelarii Dentons, opublikowanej w "Rzeczpospolitej".
Źródło: www.rp.pl