Od ponad roku urzędy mogą stosować kryterium ceny jako jedyne tylko wówczas gdy przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny i ma ustalone standardy jakościowe. Celem wprowadzenia nowych przepisów była likwidacja sytuacji, w której aspekty jakościowe czy warunki pracy schodzą na dalszy plan.
Pozacenowe kryteria oceny ofert uelastyczniają wybór oferty >>>
Fundacja CentrumCSR.PL sprawdza jak te regulacje funkcjonują w praktyce. W ciągu pierwszego pół roku monitoringu przebadano 803 różne zamówienia instytucji publicznych z Warszawy, Krakowa, Wrocławia, Poznania i Katowic. Wnioski są tylko pozornie optymistyczne.
– Okazuje się, że wprawdzie skala stosowania kryteriów innych niż cena faktycznie wzrosła w porównaniu do pierwszego etapu naszego monitoringu – mówi Tadeusz Joniewicz z Fundacji CentrumCSR.PL. – Jednak w niemal 2/3 zamówień nadal stanowi ona co najmniej 90% wagi oceny oferty. Przy takim udziale pozostałe aspekty praktycznie nie mają znaczenia – dodaje.
Dowiedz się więcej z książki | |
Prawo zamówień publicznych. 631 pytań i odpowiedzi
|
Z kolei rezultaty II etapu monitoringu stosowania klauzul społecznych pokazują widoczny, choć wciąż nadal niewystarczający wzrost skali ich stosowania. W przetargach zawarto trzy razy więcej klauzul społecznych niż w drugiej połowie 2014 r. W okresie lipiec-grudzień 2014 r. znalazły się one w 1,8% ofert, w których mogły zostać wprowadzone, podczas gdy w okresie styczeń-czerwiec 2015 r. wskaźnik ten wzrósł do nieco ponad 6%.
Więcej informacji dostępnych jest tu >>>>>
Źródło: www.centrumcsr.pl