Starosta zatwierdził projekt budowlany i udzielił gminie pozwolenia na budowę krytej pływalni.


Radni gminy wskazali na szereg wad projektu budowlanego dotyczącego inwestycji. Ich zdaniem projekt posiadał wady krytyczne ze względu na bezpieczeństwo użytkowania oraz niezgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W związku z tym wnieśli o sprawdzenie uwag zawartych we wniosku pod kątem zgodności zamierzenia budowlanego z obowiązującym prawem.


Wojewoda umorzył postępowanie odwoławcze zainicjowane przez radnych gminy. Uznał, że nie ma prawnych przesłanek, które dawałyby podstawę do uznania radnych jako strony postępowania i rozpatrzenia podnoszonych w odwołaniu zarzutów. Stąd merytoryczne zarzuty pozostają bez znaczenia w stosunku do podjętego w niniejszej sprawie rozstrzygnięcia.


WSA rozpatrujac sprawę zwrócił uwagę, iż z wnioskiem o podjęcie czynności kontrolnych przez organ nadzoru budowlanego może wystąpić każdy, kto dostrzega potrzebę zbadania danego stanu faktycznego pod kątem obowiązujących norm budowlanych. Równocześnie z faktu podjęcia przez organy nadzoru budowlanego czynności kontrolnych nie można wywodzić, że ich podjęcie winno być oceniane jako prowadzenie jurysdykcyjnego postępowania administracyjnego, które każdorazowo zmierza do wydania kwalifikowanego aktu administracyjnego. Gdyby tak miało być, to w istocie jakakolwiek interwencja osoby, bądź osób upatrujących niezgodności z prawem prowadzonych lub wykonanych już robót budowlanych, po podjęciu przez organ nadzoru budowlanego odpowiednich czynności kontrolnych, musiałaby się kończyć podjęciem stosownej decyzji administracyjnej.

Postępowanie kontrolne prowadzone przez organ nadzoru budowlanego nie jest równoznaczne z wszczęciem postępowania administracyjnego. Konsekwentnie w przypadku stwierdzenia naruszeń prawa organ nadzoru budowlanego, który prowadził czynności kontrolne, zobowiązany jest wszcząć postępowanie administracyjne, prowadzące do wydania odpowiedniego aktu administracyjnego. Nie można z przepisów normujących problematykę działań kontrolnych organu nadzoru budowlanego wyprowadzać wniosku o istnieniu podstawy prawnej do podjęcia decyzji tylko dlatego, że do organu zwrócono się z pismem interwencyjnym (skargą), po wpłynięciu którego organ podjął czynności kontrolne. Nabiera to jeszcze większego znaczenia w sytuacji, gdy podjęte przez organ nadzoru budowlanego czynności sprawdzające nie wykazują nieprawidłowości i naruszeń prawa budowlanego.


Na podstawie:
Postanowienie WSA w Poznaniu z 6 czerwca 2013 r., sygn. akt IV SAB/Po 54/12, nieprawomocne