12 sierpnia 2010 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r. oraz ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 148., poz. 993)
Zasadniczą proponowaną zmianą jest objęcie zakresem regulacji skutków wszystkich powodzi oraz osunięć ziemi, które miały bądź będą miały miejsce w 2010 r., określonych w przepisach wydanych po dniu 14 maja 2010 r., bez wskazywania konkretnych miesięcy, jak miało to miejsce do tej pory. Tym samym możliwe będzie wsparcie osób poszkodowanych w wydarzeniach, które miały miejsce niedawno w województwie dolnośląskim. Ponadto Radzie Ministrów przysługuje upoważnienie do zmiany w drodze rozporządzenia terminów i okresów wskazanych w zmienianej ustawie przewidzianych na uzyskanie pomocy przez osoby dotknięte działaniem żywiołu. Warunkiem jest, by nowe terminy i okresy odpowiadały długością tym określonym w ustawie. Rozwiązanie to ma znaczenie przede wszystkim dla osób korzystających ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, przedsiębiorców, lub pracodawców, którzy ponieśli szkody w związku z powodzią i innymi kataklizmami. Stosowne rozporządzenie (Dz. U. Nr 148, poz. 994) zostało wydane przez Radę Ministrów równocześnie z nowelizacją ustawy i weszło w życie z dniem ogłoszenia, tj. 13 sierpnia 2010 r.
Znowelizowano również ustawę z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr.64, poz. 427 ze zm., dalej jako ustawa o wspieraniu). W art. 5 ust. 1 dodano pkt 16a stanowiący określenie nowego działania tj. przywracania potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenia odpowiednich działań zapobiegawczych. Jednocześnie minister właściwy do spraw rozwoju wsi może uzależnić przyznanie pomocy w ramach tych działań od wysokości i zakresu szkód (dodany ust. 3 w art. 29 ustawy o wspieraniu). Pomoc ta będzie mogła być przyznawana również na inwestycje mające na celu przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia powodzi oraz obsunięcia się ziemi wywołanych opadami atmosferycznymi, które miały miejsce w 2010 r. Podstawą do przyznania pomocy mogą być szacunki dotyczące wysokości i zakresu szkód dokonane przez komisję powołaną przez wojewodę na podstawie art. 4 ust. 7 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 98, poz. 634, ze zm.). Ponadto, jak podano w uzasadnieniu do projektu ustawy: „Niezależnie od wprowadzenia nowego działania w ramach programu planuje się stosowanie wyższego poziomu pomocy w działaniu Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej dla gospodarstw dotkniętych zniszczeniami, tj. gospodarstw, w których oszacowano, że straty w uprawach wynoszą minimum 30% lub straty w majątku trwałym wynoszą nie mniej niż 1050 zł.”.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, tj. 13 sierpnia 2010 r.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 12 sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r. oraz ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 148, poz. 993)
Rozporządzenie Rady Ministrów z 12 sierpnia 2010 r. w sprawie okresów i terminów określonych w niektórych przepisach ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z 2010 r. (Dz. U. Nr 148, poz. 994)
Pomoc dla powodzian bez limitu czasowego
Nowelizacja ustawy o szczeglnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutkw powodzi znosi wyliczenie znosi ograniczenie pomocy dla powodzian do poszkodowanych tylko w konkretnych miesiącach.