Zarząd Związku Miast Polskich jest przeciwny propozycji zastąpienia rozdziału „Polityka miejska” rozdziałem „Polityka publiczna” w projekcie zmiany ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw. Zdaniem przedstawicieli miast dzięki uwzględnieniu polityki miejskiej w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju zyskała ona praktyczny wymiar.

Zobacz: Strategiczne wyzwania rozwoju lokalnego na przykładzie Białegostoku >

Zgodnie z projektem ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju rząd chce m.in. podnieść skuteczność i jakość wdrażania polityk terytorialnych. Jednym z kierunków ma być wzmocnienie współpracy i zintegrowanego podejścia do rozwoju na poziomie lokalnym, regionalnym i ponadregionalnym. Ma się to odbywać przez współpracę między rządem, samorządem województwa, samorządami lokalnymi oraz w skali ponadregionalnej. Wprowadzone mają być na poziomie krajowym dokumenty „polityki publiczne”.

Zobacz linię orzeczniczą: Wniosek o udzielenie dofinansowania z funduszy europejskich jako informacja publiczna >

 

Rozdział dotyczący polityki publicznej nie może zastąpić polityki miejskiej

Przedstawiciele ZMP uważają, że nowy rozdział dotyczący polityki publicznej jest potrzebny i uzasadniony, nie powinien jednak zastępować obecnego rozdziału o polityce miejskiej, ale go poprzedzać. - Polityka miejska odzyskała swoje należne miejsce dopiero w obecnym dziesięcioleciu. Poprzedni rząd przyjął ogólny zarys krajowej polityki miejskiej, jednak obecny nadał jej praktyczny wymiar, dzięki uwzględnieniu w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – podkreśla Andrzej Porawski, dyrektor Biura ZMP.

Zobacz wzór dokumentu: Skarga w sprawie polityki rozwoju >

 Według Tadeusza Truskolaskiego, prezydenta Białegostoku, zasadne wydaje się pozostawienie dowolności w kwestiach tworzenia strategii rozwoju na szczeblu JST. – Ubieranie procesu tworzenia strategii oraz jej zakresu w sztywne, narzucone ustawowo ramy czy wydawanie rekomendacji z poziomu rządowego, wydaje się być sprzeczne z zasadą samodzielności tych jednostek – uważa.

Czytaj też: Metropolie chcą być jednym z priorytetowych obszarów wsparcia

 

Opiniowanie projektu strategii rozwoju gminy przez zarząd województwa

W opinii zarządu ZMP wątpliwości budzi opiniowanie projektu strategii rozwoju gminy przez zarząd województwa w ciągu 30 dni, pod kątem zgodności z celami określonymi w strategii rozwoju województwa. Zdaniem reprezentantów miast może to naruszać zasadę subsydiarności.

Zobacz: Strategia współpracy gmin w formie partnerstwa umożliwiającego rozwój >

Projekt o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki zawiera jednak zdaniem ZMP ważne i pozytywne zmiany, np. dotyczące definicji polityki publicznej, obszaru funkcjonalnego czy strategicznej interwencji, a także nowy instrument polityki rozwoju – porozumienie terytorialne.

Zobacz: Problemy strategii w rozwoju metropolitalnym >

Według rządu ustawa ma m.in. poprawić jakość i efektywność zarządzania polityką rozwoju, uporządkować przepisy dotyczące dokumentów strategicznych i stworzyć podstawy do aplikowania o środki unijne przez samorządy i związki, porozumienia i stowarzyszenia gmin.

 

Czytaj też: MIiR: Miasta mogą wykorzystać koncepcje smart city do poprawy klimatu