Dotychczasowe rozwiązania nie pozwały na ukaranie kierowców za większość popełnianych tam przewinień na osiedlowych drogach wewnętrznych. Aby rozwiązać ten problem, ustawodawca znowelizował ustawę – Prawo o ruchu drogowym. Od 4 września 2010 r. przewiduje ona możliwość ustanawiania stref ruchu poza drogami publicznymi i strefami zamieszkania. Problem w tym, że nowe strefy muszą być specjalnie oznakowane, a do tej pory brakowało wzorów nowych tablic. Jednak dopiero pod koniec kwietnia zostały opublikowane dwa rozporządzenia, z których jedno określa wzór znaku drogowego oznaczającego wjazd do strefy ruchu i wyjazd z niej, a drugie zasady stawiania takich znaków. Zgodnie z nowymi regulacjami wjazd do strefy ruchu zostanie oznaczony znakiem D-52 – białą tablicą z napisem „Strefa ruchu” oraz symbolem samochodu. Wyjazd ze strefy będzie oznaczony znakiem D-53, który graficznie ma taką samą postać, z tym że będzie przekreślony czerwoną linią. Decyzję o ustanowieniu strefy ruchu będzie podejmował każdorazowo właściciel lub zarządca terenu. Właściciele terenów, którzy źle oznakują strefy ruchu, będą mogli zostać ukarani grzywną do 5 tys. zł.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 5 maja 2011 r.
Policja będzie mogła karać piratów drogowych na osiedlach
Od 14 maja będzie można nakładać mandaty nie tylko na osoby łamiące przepisy na drogach publicznych i w strefach zamieszkania, ale również na osiedlowych drogach wewnętrznych, na których powstaną oznakowane strefy ruchu.