Projekt rozporządzenia MAiC w sprawie wzoru i sposobu prowadzenia metryki sprawy stanowi wykonanie delegacji zawartej w ustawie z 15 lipca 2011 r. w sprawie zmiany ustawy Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy Ordynacja podatkowa.
Z projektu rozporządzenia wynika, iż metryka ma stanowić obowiązkową część akt sprawy i powinna być aktualizowana na bieżąco. Metryka sprawy może mieć zarówno formę pisemną jak i elektroniczną. Elektroniczna metryka stanie się częścią dokumentacji prowadzonej w systemie teleinformatycznym. Będzie można ją tworzyć także przy wykorzystaniu narzędzi informatycznych bez konieczności wydruku. Aby chronić dane przed utratą, trzeba będzie wykonywać ich kopie na nośniku elektronicznym. W urzędach, w których dokumentacja sprawy powstaje tradycyjnie na papierze, obowiązek sporządzenia metryki będzie miał urzędnik prowadzący sprawę.
Treść metryki powinna wskazywać wszystkie osoby, które uczestniczyły w czynnościach w postępowaniu administracyjnym, wraz z określeniem podejmowanych przez te osoby czynności. W metryce trzeba będzie zapisać datę każdej czynności i sygnaturę dokumentu, do którego się odnosi.
Rozporządzenie ma wejść w życie już 7 marca 2012 r.
Zobacz też artykuł pt. Metryka sprawy nie we wszystkich postępowaniach podatkowych dostępny w Serwisie ABC Podatki