Gmina posiada na własność nieruchomość i z urzędu chce ją podzielić w myśl art. 97 ust. 3 pkt 2 u.g.n.,
Czy decyzję zatwierdzającą podział może wydać wójt gminy, czy powinien on to scedowac na inny organ?
W opisanej sytuacji nie zachodzą ustawowe przesłanki do przekazania sprawy do załatwienia innemu organowi.
Zgodnie z art. 97 ust. 3 pkt 2 ustawy z 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2018 r. poz. 2204) - dalej u.g.n., podziału nieruchomości można dokonać z urzędu, jeżeli nieruchomość stanowi własność gminy i nie została oddana w użytkowanie wieczyste.
Zobacz procedurę: Administracyjny podział nieruchomości >
Jak wskazuje się w orzecznictwie "Z urzędu podziału nieruchomości można dokonać, jeżeli dana nieruchomość lub jej część jest niezbędna do realizacji celów publicznych albo gdy nieruchomość stanowi własność gminy i nie została oddana w użytkowanie wieczyste. Stroną postępowania podziałowego jest zawsze właściciel przedmiotowej nieruchomości. Postępowanie o podział nieruchomości stanowiącej własność gminy toczy się wyłącznie z udziałem właściciela nieruchomości, z wyłączeniem innych stron" (por. wyrok WSA w Poznaniu z 5.12.2018 r., sygn. akt IV SA/Po 1247/17).
Zgodnie z art. 96 ust. 1 u.g.n., podziału nieruchomości dokonuje się na podstawie decyzji wójta, burmistrza albo prezydenta miasta zatwierdzającej podział.
Czytaj też: NIK: Gospodarowanie nieruchomościami w gminach pod słabym nadzorem
W świetle powyższego, w przypadku dokonania z urzędu podziału nieruchomości stanowiącej własność gminy, stroną tego postępowania będzie gmina, natomiast organem właściwym do wydania decyzji zatwierdzającej podział byłby wójt tej gminy. W takiej sytuacji wójt w istocie wydaje decyzję zatwierdzającą podział nieruchomości własnej gminie. Taka sytuacja nie uzasadnia jednak przekazania sprawy do organu wyższego stopnia, bowiem nie zachodzą przesłanki wyłączenia pracownika i organu, określone w k.p.a. W orzecznictwie powszechnie dopuszcza się możliwość załatwienia sprawy przez organ gminy (wójta) w sytuacji, gdy stroną postępowania jest ta gmina (por. wyrok WSA w Poznaniu z 29.04.2005 r., sygn. akt II SA/Po 1177/03).
Więcej na ten temat znajdziesz w LEX:
Opiniowanie proponowanego podziału nieruchomości >
Cena promocyjna: 44.1 zł
|Cena regularna: 49 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Podziały nieruchomości
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
Czytaj także
Po podziale majątku wspólnego zbywający nieruchomość uiszcza opłatę planistyczną
Jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość nieruchomości wzrosła, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę.
VAT od nieruchomości komercyjnych ciągle problematyczny
Nadal nie wiadomo, czy sprzedaż nieruchomości komercyjnych podlega opodatkowaniu VAT, czy PCC. Objaśnienia podatkowe wydane niedawno przez Ministerstwo Finansów dodatkowo komplikują sytuację w tym zakresie.
NIK: Samorządy opieszale regulują status państwowych nieruchomości
Mimo iż, zgodnie z obowiązującym prawem własność wszystkich nieruchomości samorządowych i Skarbu Państwa powinna zostać uregulowana najpóźniej do listopada 2013 r., nadal starostwa i gminy są nieskuteczne w ujawnianiu prawa własności nieruchomości w księgach wieczystych - wynika z kontroli Najwyższej Izby Kontroli.
Jak rozliczyć sprzedaż nieruchomości nabytej w spadku
Opodatkowanie zbycia nieruchomości nabytych w drodze spadku od 2019 roku uległo modyfikacji. Zmiany, które weszły w życie, znacząco zmieniły rozliczenia podatkowe sprzedawców.
NSA: Wspólnicy nie mają interesu prawnego przy nieruchomości spółki
Mienie, które zostało wniesione jako wkład jest majątkiem spółki, a nie jej wspólników. Nie można zatem na tej podstawie wyprowadzić ich interesu prawnego - tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny. Nie ma więc podstaw do uznania, że wspólnicy mają interes prawny do wniesienia odwołania od decyzji w sprawie nieruchomości, której właścicielem jest spółka.
WSA: Za odpady płaci ten, kto je wytwarza, czyli nie zawsze właściciel nieruchomości
Nieruchomość była od kilku lat wynajmowana, ale organy domagały się opłaty za gospodarowanie odpadami wyłącznie od jej właściciela. WSA w Poznaniu uznał, że działanie to było nieuzasadnione
Rząd chce zmian w zasadach zwrotu wywłaszczonych nieruchomości
Składanie wniosków o zwrot wywłaszczonej nieruchomości, gdy nie został na niej zrealizowany cel publiczny będzie możliwe w ciągu trzech lat od dnia wejścia w życie ustawy, jeżeli od uprawomocnienia się decyzji o wywłaszczeniu minęło już 20 lat. Tak wynika z przyjętego we wtorek przez rząd projektu nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Raport o stanie samorządu wzmocni kontrolę nad wójtem
Nowy obowiązek samorządów może „odpolitycznić” toczące się w radach i sejmikach dyskusje nad sprawozdaniem z wykonania budżetu. Jednak zdaniem samorządowców konieczność przygotowania raportu o stanie gminy może być zadaniem pracochłonnym.
















