Poza typowymi przedszkolami, miasto jest organem prowadzącym dla przedszkola integracyjnego. W przedszkolu tym samorząd ponosi zdecydowanie wyższe wydatki bieżące niż w innych przedszkolach z tytułu konieczności zatrudnienia większej liczby nauczycieli i specjalistów oraz organizacji mniejszych grup.
Czy ustalając podstawę do naliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych (nie prowadzących nauczania zintegrowanego) można uwzględnić wydatki bieżące ponoszone tylko w przedszkolach tego samego typu pomijając wydatki zaplanowane dla przedszkola integracyjnego?
Odpowiedź
Przepisy ustawy o systemie oświaty nie wprowadzają zróżnicowania podstaw naliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych w zależności od typu i rodzaju tych placówek.
Uzasadnienie
Zgodnie z zapisem art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty , dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym, ze na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez j.s.t. Analizując brzmienie powołanego zapisu u.s.o. określającego sytuację prawną przedszkoli niepublicznych, można zauważyć, że w odróżnieniu od zapisów określających zasady naliczania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych, ustawodawca nie posługuje się pojęciem "typów i rodzajów" placówek – tak jak ma to miejsce w pozostałych przypadkach. Również sama u.s.o. posługuje się tym zwrotem tylko w odniesieniu do szkół i placówek. Wyróżnieniu podlega jedynie przypadek uczęszczania do przedszkola ucznia niepełnosprawnego. Trudno mówić w tej sytuacji o przypadkowym pominięciu tego faktu przez ustawodawcę, dlatego skłaniałabym się mimo wszystko do ujęcia przedszkola integracyjnego w podstawie naliczania dotacji.
Udzielana bowiem dotacja ma charakter dotacji podmiotowej – a więc wynika bezpośrednio z zapisów ustawy o systemie oświaty . Z bogatego dorobku orzecznictwa i doktryny w tym zakresie wynika jasno, że organ gminy nie może w tym zakresie wprowadzać własnych modyfikacji. W jednym z prezentowanych przez MEN stanowisk wynika, że przepisy art. 80 ust. 2 i 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty nie przewidują możliwości różnicowania wysokości dotacji przyznawanej przedszkolu ze względu na czas pracy. Wg MEN należy uznać, że wydatki bieżące, o których mowa w ustawie o systemie oświaty są to wydatki "uśrednione" w danej gminie, gdyż ustawa o systemie oświaty nie określa zasad, w oparciu o które dopuszczalne byłoby różnicowanie dotacji w zależności od czasu pracy przedszkola (pismo MEN z dnia 5 września 2009 r. DE-3-AR/JD-339-10/2006, źródło: www.lublin.rio.gov.pl). W kwestii, którą również można przenieść na płaszczyznę niniejszych rozważań wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, który w swoim wyroku z dnia 15 lutego 2008 r. (I SA/Po 151/07, prawo oświatowe nr 396649) stwierdził m.in., że ustalając minimalną wysokość dotacji na poziomie 75% wydatków bieżących, ustawodawca przyporządkował 75% wskaźnik procentowy do wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych niezależnie jaka kategoria dzieci do przedszkoli niepublicznych uczęszcza. WSA stwierdził, że ustawodawca nie wprowadza regulacji w oparciu o które możliwe byłoby różnicowanie wysokości dotacji proporcjonalnie do kategorii dzieci, które uczęszczają do przedszkola niepublicznego. W związku z powyższym uważam, że przy naliczaniu dotacji dla przedszkola niepublicznego większość argumentów przeważa na rzecz uwzględnienia wydatków przeznaczonych na prowadzenie przedszkola integracyjnego przez gminę.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)